Nufnang

Pengikut

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS
5 FAKTOR UTAMA - KEKAL MENAWAN ARTI KATA SEBENAR. 1. Kecerahan Kulit - kulit kemerah-merahan 3. Memperbaiki Gen - menghalang sakit keturunan 4. Metabolik - Metabolisma stabil 5. Anti-Pengoksidaan - awet muda 6. Menganjalkan kulit luaran dan dalaman dan mencantikkan payudara..SMS/WHATSAP/LINE/WECHAT SUKMA 012-3950371

Rabu, 21 Julai 2010

Petua menghilangkan parut lama dan baru

Kita memang cukup tak selesa jika parut di badan kita tak mahu juga hilang, meskipun berbagai cara sudah dibuat.
Jika parut tersebut tak terlalu dalam, masih ada cara untuk menghilangkannya.

Caranya:


Ambil beberapa helai daun teh, atau kalau tidak ada boleh juga menggunakan segenggam serbuk teh yang sudah digunakan.
Rendam kedalam satu cawan air suam, dan biarkan seketika.
Selepas itu sapukan kebahagian badan yang berparut, biarkan selama 10 minit, kemudian bilas dengan air.

Cara yang kedua :

Jika anda berkudis disebabkan demam campak, atau luka lainnya cara paling mudah untuk menghilangkannya ialah dengan menggunakan kentang.
Ambil sebiji kentang, kupas kulitnya kemudian dipotong nipis-nipis.
Kemudian sapukan pada parut tersebut, sisa kentang yang masih tertinggal boleh dibiarkan menutup parut hingga kering seketika, kemudian cuci bersih.


Cara yang ketiga :


Ambil sedikit asam jawa, kemudian ramas dengan mencampurkan sedikit air. Jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan pada tempat yang berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur. Insyaallah ia amat berkesan untuk menghilangkan parut.


Cara keempat :

Sapukan minyak zaitun/Olive oil setiap hati untuk menghilangkan parut, kandungan Vit E dalam minyak zaitun elok untuk kulit berparut, lama kelamaan parut akan memudar.

Cara kelima :

Sapukan madu ditempat yang berparut beberapa kali sehari, madu boleh menyerikan kulit dan mengangkat/memudarkan bekas luka. Kulit akan nampak bercahaya secara natural.

Cara Keenam :

Jika luka masih baru, sapukan lendir daun lidah buaya atau Aloe Vera supaya luka cepat sembuh dan tidak meninggalkan parut kekal. Kesan luka juga akan cepat hilang jika rajin mengamalkannya.

Cara Ketujuh :

Sapukan jus lemon atau Citrus ( limau berwarna kuning ), kandungan didalam jusnya boleh menghilangkan tada-tanda hitam dan warna kulit yang tak sekata. Ianya juga boleh mengurangkan parut bekas luka atau terbakar.

Cara Kelapan :

Jus timun boleh mengurangkan parut, caranya ambil seketul timun blender dan ambul airnya, sapukan kemuka atau badan yang berparut, biarkan selama 15-20 minit kemudian basuh. Lakukan selalu untuk hasil yang memuaskan.

Cara Kesembilan :

Sapukan kulit badan atau wajah yang berparut dengan minyak kelapa buatan sendiri atau boleh juga sapukan dengan minyak kelapa dara yang banyak dipasaran seperti jenama Nuevara atau jenama yang lainnya, lakukan setiap hari untuk hasil yang baik.

Cara Kesepuluh :

Sapukan Vit E setiap hari ke tempat berparut, selain itu boleh juga makan Vit E supaya parut cepat hilang.
Collagen juga cara yang terbaik untuk menghilangkan parut dan menyerikan wajah yang kusam selain banyak lagi faedah yang lainnya.

Jika parut tak juga hilang mungkin anda boleh cuba cara menggunakan laser yang agak mahal, tetapi jika ada bajet apa salahnya mencuba...

Cara Kesebelas :

Untuk parut demam campak gunakan jagung muda, parut kemudian sapu kat badan yang berparut akibat campak. Lakukan hingga parut hilang.

Lakukan setiap hari untuk hasil yang memuaskan.

Untuk cara yang lebih senang ( moden) pula, anda boleh cuba set rawatan luaran dan dalaman untuk menghilangkan parut ini :




Scar reducer Cream
RM90.00
Kos penghantaran RM5 Semenanjung & RM10 Sabah & Sarawak


Krim hebat untuk mengurangkan dan seterusnya menghapus terus parut-parut di tubuh. Krim herba yang diperkaya dengan Calendula, Echinacea dan Hydroxproxsilane ( bahan yang diekstrak secara bioteknologi) yang selamat dengan mengguna teknik nano dan tidak mengandungi bahan-bahan dari haiwan. 

Krim ini pantas bertindak dan menjadi pemangkin kepada aktiviti enzim yang menghasilkan protein untul mendorong pembinaan tisu baru, menguatkan dan melindungi serat kolagen dan elastin. Protein yang dihasilkan akan menjadikan tisu penyambung (connective tissue) akan bertindak lebih cekap untuk mengawal elastisiti dan tekstur kulit, krim ini juga akan bertindak sebagai anti-penuaan (anti-ageing) kepada kulit.
Kegunaan krim ini:

·         Untuk parut di badan dan muka
·         Parut akibat surgery
·         Parut akibat kebakaran
·         Parut akibat kemalangan
·         Strecth mark
·         Parut jerawat


SILA KE WEBSITE INI UNTUK MELIHAT SENARAI PILIHAN PRODUK MENGHILANGKAN PARUT YANG LAINNYA ....www.butiksukmaonline.com

Kalau berminat sila sms 012-3950371 untuk keterangan lbh lanjut....

InsyaAllah berkesan...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

317 ulasan:

  1. Ya...serbuk teh yang biasa kita gunapun ada gunanya....

    BalasPadam
  2. btol ker dpt mghilangkan parut gunakan serbuk teh

    BalasPadam
  3. Boleh..kalau rajin dan parut tu tak terlalu dalam (bopeng, kalau parut yang terlalu dalam tak boleh hilang semua....kabur je.

    BalasPadam
  4. kalau parut bewarna hitam bley hilang x?

    BalasPadam
  5. Boleh hilang gak...tapi makan masa yang agak lama kalau banyak. Kalau sikit cepatlah hilang, dengan syarat rutin mengamalkannya..

    BalasPadam
  6. nk amal 2 mals sgt..sari dua buat
    lah..

    BalasPadam
  7. Klu sari dua xlah nampak kesan die nti...

    BalasPadam
  8. klu parut bekas kne ekzos moto bleh hlg x? dh try mcm2 tp xhlg gak!

    BalasPadam
  9. Untuk hilangkan parut terkena exzos lbh elok gunakan getah betik..

    caranya : ambik betik muda, hiris dan ambik gthnya sapukan kat tempat berparut tu...kat kaki atau tngn blhlah, tpi jgn wat kat muka....biasaya dlm 2 minggu akan hilang, wat 2 hari sekali jgn banyak sgt nti pedih...

    BalasPadam
  10. kalau ade kt kaki blh hlg tak...

    BalasPadam
  11. Boleh....tpi kat kaki lbh baik gunakan getah betik je...sebab kulit kaki tebal sikit, kalau gunakan teh mngkn lambat skt kesannye.

    Getah betik tu jgn banyak sgt, nipis je...lama2 tanda kat kaki hilang dalam 2 ke 3 mgu.

    BalasPadam
  12. mcm nme nk hilangkan tanda lahir di kaki??

    BalasPadam
  13. Tanda lahir biasanya x leh hilang, tpi kalau yg jenis kasar blh gak cba gunakan getah betik mcm yg sya bg tahu kat atas....

    BalasPadam
  14. kalo parot yg agk dlm sb eksden kt dagu boleh?

    BalasPadam
  15. klu parut eksiden tu bsr xleh hilang sume, kabur sikit2 blh lah..cube sapukan vit E, beli vit E kat farmasi selain makan, sapukan kat bks luka tu...kalau gune gth betik nti sakit sbb dia luka balik....

    BalasPadam
  16. Saya tak faham tentang getah betik muda tu boleh tolong jelaskan tak kat mana nak cari?

    BalasPadam
  17. @juliani, biasanya kt kampung banyak pokok betik, ambik buah yg muda, potong/hiris nti getahnya keluar...

    BalasPadam
  18. prut kudis nk hlg mcm mne

    BalasPadam
  19. Nk hilangkan parut kudis cranya : Parut ibu kunyit, masak dg minyak masak sehingga mendidih. Sejukkan, kemudian sapu kat kudis tu....buat hingga prt hlg...

    BalasPadam
  20. macam mana nak hilangkan parut lepas bersalin pulak??byk kat area pinggang nie ha..

    BalasPadam
  21. Kalau nank hilangkan parut lps bersalin : Parut halia dalam 2 inci, campurkan dgn 1 sudu teh cuka makan, sapukan kat perut pastu balut dgn plastik(boleh guna plastik wrapping makanan), biarkan dlm 4/5 jam, basuh...ianya akan trsa pns sikit.

    BalasPadam
  22. teh lipt0n ??

    BalasPadam
  23. Sume jns teh pon blh....

    BalasPadam
  24. camna nk hilangkan parut yg dah lama..lebih kurang 10 tahun la..masa dulu saya x amik kisah sgt..tp dah besar ni sya jadi sikit pemalu sebab parut ni dekat pipi saya kesan kena paku,agak dalam la..org ckap parut kekal xleh hilang dah..

    BalasPadam
  25. kalau parut kudis yg dh hitam mcm mne??cre ni pn boleh ke??

    BalasPadam
  26. @ahmad,nak hlgkan parut kt muka elok gunakan Vit E, blh beli kat farmasi. Beli yg jenis soft gel, tebuk sikit n sapukan kat kesan luka 2 kali sehari...

    parut kudis boleh hilangkn dgn gth betik tapi kalau kat muka gunakan Vit E lebih elok n lembut.

    BalasPadam
  27. ow..berapa harga dia? 1 lg, ada membe yg cadangkan guna laser..berkesan ke?

    BalasPadam
  28. @ahmad, harga Vit E dlm rm35 ke rm65 ikut jenama, kalau gna laser biasanya ksannya kekal n harganya agak mahal...terpulang nak rawatan yg mana, kalau ada duit takde salahnya nak cbe laser.

    BalasPadam
  29. mmg konfem hilang kalau gna laser? ada kesan sampingan x?

    BalasPadam
  30. KLAW NK LGKN PRUT DMM CMPK?

    BalasPadam
  31. Try lah letak Vit E hari2....

    BalasPadam
  32. kentang tu nk hiris cam ne?? bgi pnjang2, dadu or cincang jer trus??

    BalasPadam
  33. Lapas kopek kulit, biarkan dia bulat cam tu terus je potong nipis.

    BalasPadam
  34. mknanye, dy jdi bulat tpi nipis lar?? jdi cm ni OOOOO pastu sapu jer..

    BalasPadam
  35. kalau parut timbul nk hlangkan cam na

    BalasPadam
  36. diela:camne nk ilg kan parut kne strika at tgn...yg dah lme...mybe dkat 20 taun la kot...camnew yerk...pliz bgi tipss

    BalasPadam
  37. @diela, mula2 boleh cuba gunakan getah btik, sapukan getah betik muda kat parut tu, buat tiap2 hari, tgk dlm masa sebulan, tapi jgn sapu terlalu banyak nanti luka dia melepuh n sakit. kalau tak hilang juga sapukan dgn Vit E tiap2 hari sampai parut tu hilang.

    BalasPadam
  38. kalo parut hitam (gigitan serangga)yg ssh nk ilang bleh guna ape?

    BalasPadam
  39. boleh guna bleaching cream, atau exfoliating toner (kalau guna bleaching cream : sapukan, tunggu dalam 15 minit, basuh.) jika guna exfoliating toner/toner pengelupasan sapukan kat tempat parut tu setiap hari hingga parut hilang.

    boleh guna toner jenama NV-novelles vissages yg A.

    BalasPadam
  40. cara hilangkan parut timbul yang agak fatal ada tak caranya?

    BalasPadam
  41. cara yg paling berkesan skali nk gune caare ape?

    BalasPadam
  42. Semua berkesan mengikut kulit masing2, tapi utk memudahkan buat pilihan, kalau parut kat muka jgn gunakan getah betik, boleh guna VIT E atau toner pengelupasan (sapukan dg cutton bud kat tempat berparut shj shg parut hilang).

    Kalau parut kat kaki blh guna getah betik, jika pedih dan melecet biarkan dahulu jgn guna shg sembuh pastu sapukan balik (jgn terlalu tebal) shg parut hilang.

    Kalau ada duit lebih cara laser blh guna gak n biasanya parut hilang secara kekal. Tpi kosnya agak mahal.

    BalasPadam
  43. saya ad parut dkt muka akibat terkena seterika.. blh tak gne getah betik..?? dan kalau gne jgk getah betik,ap yg akan jd..??

    BalasPadam
  44. Kalau parut kat mke jgn guna gth betik nti melecet n pedih.. seelok2 nya gunakan VIT E je...memang perut agak lambat hilang tpi lebih selamat n berkesan...tq

    BalasPadam
  45. kalau kaki kite berparut sbb gatal kene gigit nyamuk boleh hilang x?

    BalasPadam
  46. niena: macam mana nak hilanhkan parut yang kena gigit nyamuk kat kaki dengan tangan?? parut tu dah lame.. saya segan la dengan kawan2..

    BalasPadam
  47. ???
    mcm mana nk hilangkan parut kena gigitan nyamuk leh gunakan getah betik ka???

    BalasPadam
  48. parut kena gigit nyamuk kalau banyak xleh gne getah betik, elok guna lotion pemutih pastu buat scrub hari2 (gunakan whitening scrub badan), kalau kat muka leh gune toner pengelupasan atau Vit E.

    BalasPadam
  49. kalau parut bintik2 kat betis nk wat cane?

    BalasPadam
  50. kalau parut jerawat?

    BalasPadam
  51. Parut kat betis boleh gak gune cara yg saya bagi kat atas tu gune lotion pemutih dan crub hari2....parut jerawat elok guna vit e.atau gune hirisan kentang tampalkan je kentang yg dah dihiris nipis kat tempat parut..

    BalasPadam
  52. Nak jelas lagi cara hhilangkan parut jerawat atau parut kat muka tengok kat sini...klik link saya.

    BalasPadam
  53. Adakah ubat gigi boleh menghilangkan parut?

    BalasPadam
  54. ubat gigi tuk hilangkan pecah kat tumit je...xleh hilangkn parut....

    BalasPadam
  55. ada tak cara menghilangkan parut d muka selain daripada menggunakan vit e

    BalasPadam
  56. cmne nk ilangkn bekas kudis yang disebabkan kudis buta..

    BalasPadam
  57. mcm mne nk ilangkan parut dah lame akibat kene air panas???

    BalasPadam
  58. sukma ..
    saya ada parut di kaki dah lama jugak la. sejak saya darjah 1. then bila saya berumur 27 ni saya dah cuba pelbagai krim Vit E yang tinggi isinya termasuklah guna cara tradisional. org kata letak buah mengkudu tapi mcm tak berhasil juga. kalau kita beli buah betik muda (sbb saya tak jumpe pokok betik ni) boleh ke? ambik getah dari buah betik boleh ke? tolongla saya nak berkahwin ni malu lah.

    BalasPadam
  59. klu parut kat hidung blh hlang ka dgn mggunakan srbuk teh ni....

    BalasPadam
  60. sy da prut kt mka..prut tu dlm jgk la..agk lma jgak la..dlm 5 6 thun..dh amal mcm2..vit e,srbuk teh n mcm2 g..tpi xda yg brksan..da org kta prut sy ni xhlg dh..mlu la sy..bleh tak spa2 yg boleh bntu sy..mntak tlong sgt2

    BalasPadam
  61. Parut kat betis tu blh hilangkan dg getah betik, belipun blh janji yg muda, hiris kat tempat tangkai tu(kat situ lg banyak getah), pastu sapukan kat tempat parut...lama2 dia akan melecet jgn guna terlalu banyak nti pedih, bila dah rasa pedih biarkan n kurangkan penggunaan.jgn gosok kat tempat tu,tunggu dia baik sendiri n sampai parut hilang....pastu boleh sapu vit e untuk lbh cpt hilang prt.

    Parut kat hidung elok gunakan vit e je...atau gunakan hirisan kentang tampal kat tempat parut tu...

    Kalau parut tu dalam mmg agak susah nak hilangkan, tapi boleh cuba gunakan toner pengelupasan nv yang A,sapukan hari2 kat tempat berparut tu shga mengelupas, masa mengepupas jgn kopek atau gosok, biarkan je..nti baik sendiri dan parut akan hilang.

    BalasPadam
  62. betul ke petua tu berkesan. parut saya ada dekat kaki coz gtal2 garu. sekarang dah melarat sampai tangan. guna getah betik boleh hilang ke??

    BalasPadam
  63. saya ada tahi lalat di pipi kanan saya,saiznye xde lah bsr sgt sehinggakah saya rasa tahi lalat tu menjadikan wajah saya hodoh,saya pun kutis dgn jari sehingga meninggalkan parut yg agak dalam.sekarang,tahi lalat saya tak hilang tapi nampak mcm smakin besar kerana parut kupasan saya yg dulu seolah-olah mcm ad parut koko hitam mengelilingi tahi lalat saya.jika tips di atas diamalkan bolehkah ia menghilangkanya??cukuplah dpt menghilangkan kegelapan blkg th lalat saya sudah ckp memadai.saya rasa sgt menyesal krn cuba mengubah ciptaan Allah dgn cara yg salah.

    BalasPadam
  64. :( parut!!!!

    BalasPadam
  65. macam mane nak hilangakan parut yang disebabkan kudis... (izawati)

    BalasPadam
  66. betul ke klau gune laser ngan vitamin E parut boleh hilang???

    BalasPadam
  67. kalau parut sebab gigitan nyamuk yg duk garu2 n kopek2 boleh ke hilang?

    BalasPadam
  68. gune laser mmg parut blh hilang tpi kosnya mahallah skt...sekali rawatan dalam rm300-800.

    kesan gigitan nyamuk n kudis blh hilang, cuba gnakan vit E.

    BalasPadam
  69. mcm mne nk hlgkn prut cm bntik2 hitm yg dh lme ? trllu byk sgt.. mlu ase !

    BalasPadam
  70. macam mana nk hlg kan parut kt muke?
    kne ggt ngan srangga,saya garu dan kulit menggelupas.
    tggal parut,tp wane putih..
    tlg saya.. :(

    BalasPadam
  71. kalau parut jerawat...?

    BalasPadam
  72. my baby terkena seterika camne nak hilangkan kesan tu.. kesian dia mesti berparut.

    BalasPadam
  73. sye ade parut kt muka dlm 5thn lmenye..sye da pun pki vit e..tpi xde bkesan pn..mm lgi..ubt tu klu kene peluh bkesan lgi x..?pki getah betik sdikit ble ke sapu kt muka..

    BalasPadam
  74. saya mempunyai kesan parut hitam yang banyak..tompok2 mcm peta da..dan sekarang saya sudah menggunakan bio oilselama 2 minggu tapi masih belum ade ape2 effect..btw bioil pun cakap 3bulan baru nampak kesan,.. parut saya nie wujud sejak 15 tahun lepas lagi..tapi sekarang baru la sedar kulit tue penting :'( dulu tak kisah sangat.. tompok2 itam ni penuh kat kaki..blakang celahan lutut...belakang peha pun ada :'(...

    so pakai getah betik pisang leh ke ? nak try nie tonyoh satu kaki

    BalasPadam
  75. @ejal...biasanya kalau peluh yg kuar tu banyak vit.e tu cair, so kena sapu lg..kalau nak gune getah betik plak, kalu parut tu sikit/kecik blhlah ltk kat tmpat parut tu je...jgn tersapu kat tempat lain plak...

    untuk parut yg banyak kat kaki cuba try minyak kelapa dara nufera ke....sapu n minum dua sudu tiap2 hari...mana tahu berkesan, selain tu makanlah vit e. minyak bio oil mmg lambat kesan dia, saya dah habis dua botol pon tak nampak kesan, pada org lain tak tahulah pulak.

    BalasPadam
  76. salam.saya ni nak tahu macam mana nak hilang kan parut2 di muka saya selepas naik capak habis muka2 saya bertompok-tompok hitam,saya malu la nk berhadapan dengan org ramai...boleh tak beri sya petua atau ape-ape pun asalkan parut kat muka saya hilang.

    BalasPadam
  77. Cuba gunakan hirisan kentang, atau kalau nak lebih berkesan blender je kentang tu, jangan letak air sebab die dah banyak air. Lepas blender sapukan kat muka buat macam masker, tepek-tepekkan hampas die sekali...tunggu hingga kering dalam 15 atau 20 minit pastu basuh..watlah tiap2 hari selama 2 minggu, insyaallah parut campak tu hilang n kulit jadi lembut dan cerah...jangan lupa kopek kulit kentang tu yerk...tq

    BalasPadam
  78. klu nk buang parut tatoo mcm mne?sya pnah buang tato gna air pns and cuka,and skg ade parut.hodohnyer.parut nie dh dkt 10thn,dpt hilang x parutnye?bleh bg idea please?hntr idea kat my email ke- shaV_09@yahoo.com. sya betol2 perlukan petua dri u ol..thank you..

    BalasPadam
  79. vit e tu boleh beli kt maner?

    BalasPadam
  80. salam..sy nak tnye macammana kalo parut bekas ketumbit,parut ni dah lama,boleh ke hilang?

    BalasPadam
  81. assalamualaikum..saye nk tanye sangat2 cam mane nk hilangkan daki2 mati dekat celah2 lengan,tenkak n lain boleh x sukma bagitau petuanye....plezzzzzz...
    sory ya lri topik.???

    BalasPadam
  82. macam mana nak hilangkan parut yang dah lama?xtau dah caranye...macam ubat dah try.....huhuhu

    BalasPadam
  83. Vit E boleh beli kat guardian farmacy, atau farmacy lain pun ada.

    bekas ketumbit kalau parut tu kat muka cuba guna toner NV Lotion A, gunakan putik kapas sapu kat tempat tu je sampai parut hilang, biasanya akan rasa pedih sikit teruskan sampai baik..

    Bekas tatoo biasanya susah nak hilang, tapi boleh hlg jika gunakan laser..cuba pegi kat pusat dermatologi dia org biasanya ada menawarkan rawatan laser, cara tradisional agak susah sikit sebab tatoo jauh kedalam kulit.

    Daki mati boleh hilangkan caranya ambik segenggam beras goreng tanpa minyak hingga berwarna coklat tua/sedikit hitam, pastu blender tanpa air hingga hancur,campurkan dengan perahan sebiji air limau nipis,masa nak mandi sapukan keseluruh badan urut kat tempat yang bermasalah..biarkan sekejap n mandi cam biasa...buat tiap hari gorenglah beras tu lebih skit so tak yah nak goreng hari2 blh simpan selama seminggu dlm peti sejuk..

    BalasPadam
  84. aqbarshir:sye ade parut bekas jahitan...jahitan nye agak pelik...sebab ade sedikit lipatan kulit....ade kat peha sebab eksiden....camne nak hilangkan....mcm susah je ni....

    BalasPadam
  85. saya ada parut bekas gigitan nyamuk di seluruh kaki agak malu...cara berkesan macammane nak menghilang kan dgn lebih cepat macammane...

    BalasPadam
  86. law pkai ubat gigi tuk hilangkn prut ley ke??

    BalasPadam
  87. saya ada parut disebabkan gigitan nyamuk dan luke2 y pernah sye alami...seluruh badan saya ada byk parut2 lama yg susah untuk dihilangkan..apakah cara yg paling berkesan dan mudah untuk menghilangkannya

    BalasPadam
  88. mmcmne nk hilangkn parut lama gtal2 yg banyk di kaki...

    BalasPadam
  89. Parut gigitan nyamuk yang banyak kat kaki atau tangan boleh dihilangkan atau dikurangkan, cuba gunakan lotion yang mengandungi vit E n pemutih...

    Yang penting lotion tu juga mesti ada UV supaya parut tak bertambah gelap terkena matahari.

    Yang ada parut di seluruh badan gunekanlah lotion tu seluruh badan setiap hari, ianya makan masa sikit untuk hilang terus tapi kalau rajin boleh hilang.

    Pastu buat srub badan seminggu tiga kali, boleh buat sendiri kat rumah, beli je scrub badan yang banyak dijual dipasaran, sental kat seluruh badan atau kat tempat yang ada parut biarkan sekejap pastu mandi macam biasa.

    BalasPadam
  90. . emm . sukma . boleh bgth kat sye x mcne nak hilangkan parut dmam cmapak n jga kudis dia ?? tq

    BalasPadam
  91. di mana ada tempat rawatan laser untuk menghilangkan perut di sarawak??

    BalasPadam
  92. Cmne nk hlang kn parut bekas exciden .. Mcm2 sy gune .. Bio oil lhh ,, rossa t lhh .. Mederma lhh .. Ta berkesan pun .. Malu lhh ada parut2 niy .. Da ta yakin ngn diri sendiri ..

    BalasPadam
  93. macm mn la nk hlgkan parut kudis buta ? dah 2 thun dah jd ni...sy x thn dah sesgt...aperla cr yg plg effect sktl hlgkan parut tu..coz sy garu2 seluruh bdn smp jd prut yg teruk sgt..tolong la...sy coz malu sesgt....

    BalasPadam
  94. Nak hilangkan parut demam campak atau parut kudis buta kat badan elok buat scrb badan seminggu sekali selepas scrub gunakan lotion yang mengandungi VIT E, untuk dalaman pulak makanlah VIT E atau kolagen.

    Nak hilangkan parut bekas eksiden, kalau kat muke cuba gunakan toner pengelupasan NV Lotion A, gunakanhingga parut hilang tapi jgn gosok kat tempatu jika terasa pedih biarkan je, hentikan penggunaan sekejap kalau tak tahan. Biasanya parut akan hilang dalam masa 3 minggu hingga sebulan.

    Jika parut kat badan gunakan je getah betik muda, potong betik muda, biarkan hingga getah keluar. Pastu sapu kat tempat berparut. Lakukan hingga parut hilang. Jangan sapu terlalu banyak nanti pedih.

    BalasPadam
  95. @ Wina Sulaiman, setakat ni saya tak dapat lagi pusat rawatan yang ada kat Sarawak, dah cuba cari tapi yang banyak tempat facial untuk laser belum lg. Dah dpt nanti saya bg tahu yerk...tq

    BalasPadam
  96. @ Wina Sulaiman, ni ada laser treatment centre kat kuching Sarawak....klik kat nama saya ni untuk terus ke linknya....tq.

    BalasPadam
  97. Sy nak tanya, mcm mana nak hilangkan parut kt kaki yg byk ni? sy nak pkai seluar pendek pun dh rasa malu. sy dh guna bio oil dh 3 botol tpi msih x nampak kesan.. sy slalu juga buat scrub tp kulit pula mula rasa pedih2 sbb slalu sgt buat.. dh mcm2 cara sy cuba...tpi msih xda kesan.. tolong sy...

    BalasPadam
  98. sukma...mcm mane ye nak ilang kan parut jerawat di belakang badan dan warna kulit yg x sekata?huhuhuu...nak kawen macam mane ni ade parut2...agak nye da lame parut ni..guna bio oil tp x ilang pon parut nye..pudar pon sikit je...tlg ye~

    BalasPadam
  99. Parut jerawat kat blkg bdn biasanya agak senang nak hilangkan, biasa kt saloon ada wat rawatan bdn utk calon pengantin (biasanya set dia, sauna, scrub bdn, lulur pastu last sekali mandi susu) N kat rumah gunakan lotion badan yang mengandungi vit a setiap hari, biasanya wat rawatan selama sebulan kulit pun licin...

    BalasPadam
  100. Prut kat kaki plak, gunakan scrub tu biasanya blh membantu, ttp jgnlah sapu kuat sgt, lembut je yang penting gunakan selalu n selepas scrub cuci bersih dan sapukan lotion utk melembabkan kulit.

    Kalau rasa pedih jgn wat hari2 cukup 3 hari sekali, sapu lotion yang ada pemutih hari2.

    Kalau ada duit lebih makanlah VIT E atau kolagen. Dan kalau rajin parutkan kentang sapukan kat tempat parut tu, tunggu kering pastu basuh wat hari2 gak. Cara nipn berkesan..

    BalasPadam
  101. aslmlkum? thank about a brilliant information. tk sbr nk cuba. errmm, nk tnye skit. boleh ke kite cmpurkan bahan2 tradisional sklaigus utk hlngkanparut. conthnya, daun sireh,timun,teh,kentang, limau nipis dn sbgainya. krn bhn2 ini mg mujarab utk hlngkan parut? atau mg kene cube satu2, tk boleh cmpur?

    BalasPadam
  102. erm,,,anda pastika yang cara itu tol2 bkesan?kalo xbkesan mcm mna???plwz,,,aswerdatz...

    BalasPadam
  103. @ Liana, nak campur sebetulnya blh je..tapi tak tahu berapa banyak setiap bahagian kena campur sebab zaman datuk nenek kita dulu dia org tak campur, tapi saintis sekrg yang campur mcm2 bahan tu jadilah ubat yg harganya mahal kan....

    Jadi kalau nak cuba takde salahnya....

    @ tanpa nama, biasanya petua tu berkesan sebab dah diuji turun temurun...hanya kita orag muda je yg tak biasa n kadangkala takde masa nak wat ramuannya..apa salahnya luangkan masa n cuba tengok hasilnya. Mungkin agak lambat tapi mmg berkesan dan selamat.

    tq

    BalasPadam
  104. oh. terima kasih. tapi tak mendatangkan ape2 kesan buruk ke? takiut jadi lain plak cmpur macam2.

    BalasPadam
  105. saya ada tompok2 parut bekas demam campak..parut ini sudah lebih 10 tahun..apekah teknik yang sesuai saya gunakan dan yang paling cepat berkesan??

    BalasPadam
  106. saya nk tanya... klu kesan hitam di tepi peha blh hilang ke dgn mgunakn serbuk teh??? dulu peha sy slalu melecet... pastu sy sapu bedak bg mngurangkan kesakitan... akhirnya menjadi peha sy menjadi hitam.... blh x bg petua nk hilang kn hitam tu???? dulu sy x kesah sgt psl kulit ni... skrg bru sedar pntgnya pnjgaan kulit....

    BalasPadam
  107. @ liana, Kalau nak campur jgnlah terlalu banyak..sb mcm yg saya ckp kta tak tahu kuantiti yg seharusnya. kalau blh agak takpe, misalnya campurkan kentang dgn limau nipis atau beras goreng dgn limau nipis, kunyit, kentang dan sirih tak menimbulkan sebarang masalah. cumanya jgn gosok terlalu kuat kt bdn kalau kulit sensitif tkt melecet plak nti.

    BalasPadam
  108. @ tanpa nama, Parut demam campak yg dah lama agak susah sikit nak hilangkan...mungkin blh cuba gunakan toner pengelupasan NV atau jenama lain yg ksnnya sama. Gunakan putik kapas utk menyapukan toner. Pastikan hanya parut tu shj yg diletak toner (kalau guna NV elok gne lotion A lbh cpt), nti dlm 3 hari dah mengelupas, jgn kopek kulit biarkan sampai baik sendiri dan api parut hlg...ni utk muka.

    Kalau bdn elok selalu wat scrub bdn, pastu sapu lotion yg ada pemutih n VIT E setiap hari sampai prt hlg. Ksnnya mmg lambat skt tpi kalau wat hari2 dalam 3 ke 6 bln dh hilang atau krg. Scrub tu blh wat kat salon atau sendri kt rmh kalau wat sndri jgn gsk terlalu kuat nti pedih.

    Utk kesan hitam kat celah peha plak, selain gunakan lotion pemutih hari2, buatlah scrub sendiri, caranya ambil dua genggam beras, seketul kunyit hidup, goreng tanpa minyak hga berwarn coklat tua atau sedikit kehitaman, blender kering pastu campurkan dgn air perahan sebiji limau nipis (kulit dia jgn buang blh digunakan utk menyental gak), sesudu makan yogurt tanpa perisa kacau sebati kalau pekat sgt campurkan sedikit air. gunakan ramuan ini untuk menyental celah peha setiap hari semasa nak mandi. Selepas tu kena sapu lotion pemutih, blh sapu kat seluruh bdn.

    Sesekali sapukan kulit limau nipis yg dah diperah airnya tu ke celah peha, tpi ingat jgn terlalu kuat msa menyental.tq

    BalasPadam
  109. oh. camtu. ok thanks. emm, tadi sy bru je try kentang, potong nipis2. tapi ia tk melekat la. terjatuh2 plak/. then sy tumguk lumat, dn tmpalkan di muka. ermm, tkpe ke? berkesan tk klau buat cmtu?

    BalasPadam
  110. cam ne nk hilangkan parut slps kne kudis di muka

    BalasPadam
  111. Di bhagian lengan n kaki saya mngalami kgatalan, then, now tingal kesan parut yg sngat bnyak coz dripada kesan garu. ade ptua x tok hlangkn ksan parut 2??

    BalasPadam
  112. boleh tak kasi jenama losyen atau nama2 ubat yang boleh saya dapati tuk hilangkan parut kudis di badan??coz saya dah guna bio oil tapi tak bekesan..tolong yer....

    BalasPadam
  113. `sy ad parut besar kt perut..coz bekas garu,parut jd hitam sgt..ad cra tak nk hilangkn parut 2...

    BalasPadam
  114. @ liana, sebetulnye tumbuk atau parut kentang tu lbh elok n lbh berkesan.

    Parut kudis dimuka sama je caranya dgn yg saya pernah bg. Blh gunakan hirisan kentang (parut atau tumbuk lbh elok pastikan batu tumbuk tak pedas)sapu kat muka biarkan setengah jam pastu basuh muka cam biasa. Sapukan jg krim mederma penghilang parut, biasa ada kat farmasi harga dlm RM36.

    Kesan parut akibat dr kegatalan mungkin blh cube cara ni, wat sauna terlebih dahulu, pastu scrub seluruh badan lebihkan kat tempat parut tu, pastu mandi cam biasa, slps mandi sapukan lotion Vit E jenama nevia pun blh, dan makan collagen:http://butiksukmaonline.blogspot.com/2011/11/b-fit-collagen-plus-untuk-kulit-yang.html
    InsyaAllah berkesan sgt.

    Cara diatas jg blh digunakan utk hilangkan parut kat perut atau tempat lain.tq

    BalasPadam
  115. kawan adew cubit pipi saye then dea jadi kudis lepas kudis tu tanggal dea jadi parut macam manew nak wat yer??? kalo gune kentang berkesan ker???

    BalasPadam
  116. Guna kentang pon blh, parut kentang tu n tampal kat tempat berparut tu biarkan kering pas tu basuh...buat hari2.

    BalasPadam
  117. rasenye berapa lme parut kudis kat mke 2 leh hlang

    BalasPadam
  118. @liyana agak agak berape minggu dea nak hilang?

    BalasPadam
  119. boleh x saya guna serbuk teh yg blom diguna ?

    BalasPadam
  120. Kalau parut kat muka tu besar dan dalam, makan masa agak lama untuk hilang sepenuhnya, nak cepat guna kaedah laser je, kalau dgn cara tradisional ni kena rajin buat, parut jerawat lbh cepat hilang biasanya dalam 2 ke 3 minggu je.

    serbuk teh mestilah yang telah diguna, kalau blm digunakan rendam dulu buang air yang pertama pastu rendam sekali lagi ikut petua.

    BalasPadam
  121. nk tye boley???? cmner nk hilangkan parut demam cmpak???

    BalasPadam
  122. kalo parut yg jns berkilat,licin n kembong cm ne??

    BalasPadam
  123. Sy Ada bnyk parut kudis hitam di tangan dan kaki.macamana nak hilangkannya.mcm2 dah guna.30 tahun parut ni menghantui.kalau laser kat mana n boleh ker.tlggggggggg kawan2

    BalasPadam
  124. kalo parut yg trkne ekzos moto pon bleh hilang ke kalo guna serbuk atau daun teh....ataupon ad cra yg lbh brksn...

    BalasPadam
  125. Akak! Muka saya melecur kena minyak panas, then saya guna toner and letak minyak gamat then dah baik balik tapi ada tinggal parut warna hitam, timbul sikit tapi tak banyak and parut tu tak dalam mcm mana nak buat ye? tolong ye kak? saya guna vaseline sekarang. kalau guna serbuk teh boleh hilang ke?

    BalasPadam
  126. Kalau parut tu besar dan gelap walaupn tak dalam agak susah nak hilang dgn serbuk teh, cube cairkan asam jawa dgn sedkt air, sapukan kat tempat parut tu biarkan sekejap, gosok sikit n basuh...jgn gosok kuat sgt. cube wat hari2 selama 3 minggu tgk hasilnya berkesan tak...

    Buat cara ni juga untuk kesan kudis kat tangan n kaki. Tapi parut timbul n kembung kena laser baru hilang...cuba cari klinik kulit kat tpt awak..

    BalasPadam
  127. sukma: saya ada kesan parut selepas menggaru akibat gatal pada sekitar kemaluan saya??boleh guna getah betik atau serbuk teh?

    BalasPadam
  128. tpy sye adew luka kne gigit nyamuk ...klw nk hilang kn ley kew gne getah betik...luka nyer makin lame dye warne hitam nmpak x chantek kulit kaki saye....2 am mne plak .....tlong explain kn...??????????

    BalasPadam
  129. kalau parut dekat muka akibat melecur, guna vitE boleh hilang tk? saya ada beli cosmoderm cream untuk hilang kan parut. ada tak petua lain selain drpd guna asam jawa tu?

    BalasPadam
  130. Kalau gatal kat situ, jgnlah gune gth betik...habis nti...cari je lotion yg ada vit e dan buat pencuci dgn daun sirih. caranya ambik tujuh helai daun sirih, rebus, sejukkan. Masa cebok buat air daun sirih tu sbg basuhan terakhir..buat setiap hari selama 2 minggu blh hlgkan gatal n hitam.

    BalasPadam
  131. klw gne getah betik ley gak kn....sye adew beli skinlanb untx hilang kan parut.....tpy luka yg bekas hitam 2 masih adew.........

    BalasPadam
  132. klw kite dh wat selame 1 minggu pstu kitew stop wat petua 2 berkesan x.......tlong lh prot at kaki nyie masih adew lgy klw nk pkai seluar pendek pon cam mlu ....

    BalasPadam
  133. saya nak tanye sket ni....aritu saye ade lah berjumpa doktor..sebab nak tahu knp ade jerwat pade bhgian blkg badan..ia lebih kpd parut sbenarnye...doktor ade bagi vitC,ubat sapu n antibiotik..tapi sy teringgal antibiotik n vitC tu kat umah smase plg ke kampus..skarang ni..ade bintik2 halus merah naek kt badan n muka..perlu ke sy makan smule antibiotik tu?

    BalasPadam
  134. sara nur qaleeda11/28/2011 10:51:00 PTG

    salam...saya nak tanye..
    kalu parut yang dah lame (dalam 7tahun)
    macam mane nak hilangkan...
    saya dah gune macam cara...
    duit saya pun dah habis beratus ratus...
    tapi langsung tak hilang hilang...
    camne nak hilangkan dengan cara cepat...
    tolong la saya...
    adoiiii...

    BalasPadam
  135. parut sy ni dh lme dr kecik dkt kaki...
    parut kudis...boleh gune teh jgk ke??
    sy pki kunyit still xjln gk la...

    BalasPadam
  136. Kalau bintik tu naik blk elok makan blk anti biotik tu sampai habis, sb anti biotik takleh mkn separuh2 kena habiskan.

    Cara lain nak hilangkan parut cara cepat :

    A Bio T3 Scar free cream (hilang parut badan,kesan terbakar,pembedahan,kemalangan)
    Produk Homeopathy

    Body Scar Reducer Cream :

    Krim hebat untuk mengurangkan dan seterusnya menghapus terus parut-parut di tubuh. Krim herba yang diperkaya dengan Calendula, Echinacea dan Hydroxproxsilane ( bahan yang diekstrak secara bioteknologi) yang selamat dengan mengguna teknik nano dan tidak mengandungi bahan-bahan dari haiwan.

    Krim ini pantas bertindak dan menjadi pemangkin kepada aktiviti enzim yang menghasilkan protein untul mendorong pembinaan tisu baru, menguatkan dan melindungi serat kolagen dan elastin. Protein yang dihasilkan akan menjadikan tisu penyambung (connective tissue) akan bertindak lebih cekap untuk mengawal elastisiti dan tekstur kulit, krim ini juga akan bertindak sebagai anti-penuaan (anti-ageing) kepada kulit.
    Kegunaan krim ini:
    • Untuk parut di tubuh
    • Parut akibat surgery
    • Parut akibat kebakaran
    • Parut akibat kemalangan
    • Strecth mark
    • Parut jerawat

    Harga dlm RM180.

    BalasPadam
  137. dekat muka saya ada parut sejak saya darjah 5 lagi...disebabkan adik saya cakar muka saya...
    boleh x sukma bagi petua nk bagi parut ni hilang dengan cepat...

    BalasPadam
  138. blih tk sy gnakan asam jwa kt ki saya..kki saya bkasan kdis..sya dh lma nk hilangkn parut kudis d kaki saya...tpi sya dh gnakn byk bnda semuany tk mnjadi..mase sya gnkan kayu manis...tpi ia tk mnjdi..tlnglaa bri thu saya....plzzzz

    BalasPadam
  139. tlng laaa brithu mcm mna nk hilng kn parut kudis di kki...agak bgitu lma jgk laaa...tlng laaaa...ay mlu sngt kwn2 ejek sy...kki mreka smuany cntk...

    BalasPadam
  140. dekat mana saya boleh beli Body Scar Reducer Cream nie ?

    Body Scar Reducer Cream
    boleh pakai dekat muka tak ??

    BalasPadam
  141. Scar reducer cream ni blh pakai kat muka, janji ada parut blh sapu. Saya ada jual...kalau nak sms 012-3950371 untuk details..

    BalasPadam
  142. kak npew klw adew luke at kaki kew tangan kew dye menniggal kn kesan hitam ....npew ek.....atau sebab mkan kicap mse luke 2 blom sembuh ......btol kew kak tlong jelas kn ea

    BalasPadam
  143. nkble at mnew plak krim mahal 2 at guardian adew x

    BalasPadam
  144. berkesan tak klw pakai ? .

    angaran berapa lama blh hilang klw parut excident dlm dua tahun tapi da kurang sikit . cuma ade kesan tona kulit tak sekata .. cream nie blh same kan tona kulit tak ?

    klw pakai blh jadi mcm normal blk ke ??

    BalasPadam
  145. Nak samakan balik warna kulit guna Yg Biochemic, ini utk diminum..mengandungi silica yg elok menghilangkan segala ksan parut.

    BalasPadam
  146. wahhhh bnyk petua btw ten a lot :-)

    BalasPadam
  147. hi dear, mcm mna nak hilangkan kudis kat kaki & bkas surgery?

    BalasPadam
  148. Mane Nak Dapat Yg Biochemic niy . Dekat Mane Ade Jual ?

    BalasPadam
  149. Saya ada jual, phone number ada kat atas tu...

    BalasPadam
  150. Saya ada terbaca komen d'atas tu,boleh saya tahu x bleaching cream dan exfoliating toner tu gunanye utk apa, boleh terangkan x ??
    Dan nk cari tu d'mana ??

    BalasPadam
  151. hye kak,...
    kak bantu saya cm mna nk hilangkan kesan parut gigitan nyamuk..malulah tgk parut ni kak,...saya guna bio oil pun x de kesan pe2.guna losyen yang de vit e tu pn masih sama juga...:(

    BalasPadam
  152. saya ade parut kat muka excident parut besa duit 20sen . timbul sikit dah dua tahun , macam mana nak hilang dengan berkesan ade cara nye tak ?

    BalasPadam
  153. salam kak...cmne nk hilgkn prut y b'lubang tpi xdelh dlm sgt..prut 2 xsmpai duit syiling 10sen pon..tpi sya xlesalh..sbb prut 2 kt mke..!sy gne bio oil pon,xde prubhn jgk....prut 2 dsebbkn oleh chicken pox..tlong ye kak..

    BalasPadam
  154. saya ada masalah parut kat betis and paha...agak2 brape lama guna serbuk teh tu boleh hilangkan parut? and lau laser teros hilang ke?

    BalasPadam
  155. as salam sis..nak tau berkesan betul ke Body Scar Reducer Cream ni?ade testimonial dari sesape yg boleh refer?sis penah gune ke?mahal jugak ye?bape lame boleh tahan and bape cepat kesan parut/luka/kudis/bekas-bekas hitam yang susah nak tanggal ni pada badan bleh hilang? reply asap thebiskut@gmail.com nak tahu lebih lanjut...tenkiu~

    BalasPadam
  156. sye bru 14 taon.sye mmpunyai msalah parot dsluruh badan...Ianya trjd dsebbkan ggitan nyamuk...bgtahu sye cre plg mudah nk hlgkn prot...slain mggunkn krim..

    BalasPadam
  157. cmne nk hilangkn parut kt muka yg da lame nie...parut cam grisan2 kt muka...da cam2 cara cuba...kulit kyu mnis, beras ngan kuyit laa...tlong rr share petua 2????

    BalasPadam
  158. Cuba guna cara kat atas tu satu persatu atau mana yang plg senang ikut awak, cuba dalam sebulan dulu kalau tak hilang baru cuba cara lain....kalau sume dah cuba x hilang gak gunalah krim kat atas tu...ianya cepat dan berkesan..tq

    BalasPadam
  159. kalau pakai produk yg tu amik mase brape lame nk hilangkan parut jerawat yg dalam..??

    BalasPadam
  160. laser sakit tak.sekali buat terus hiang ke kesan parutjahitan saya.

    BalasPadam
  161. parut jahitan timbul dan berwarna hitam di tengkuk saya ?bagi cara untuk menghilangkan nye dgan cepat?

    BalasPadam
  162. sukma : kalo parut jerawat yg da kering tpi wrna merah lagi boleh x gune cre yg gune kentang 2 ?
    kisar n tampal kat muke?
    n kalo nk kisar 2 kne campo air ke ?

    BalasPadam
  163. @Alya..blh gune kentang tu, hiris patu tampal blh atau nak parut/blender pastu tampal...blender kering xletak air, sbb dh banyak air..

    BalasPadam
  164. camne nak hilangkan parut di bibir dan tepi bibir?
    parut nie macam warna kehitaman dan menjejaskan wajah saya. kawan2 yang tengok ada yang salah sangka. dorang ingat saya merokok. saya dah cuba vit E dan ubat doktor tp tak berkesan

    BalasPadam
  165. salam ni nk tye skt..klau parut2 yg ad kt celh2 ketiak nk buat mcm mne rkk..mcm mne nk hilgkn..??

    BalasPadam
  166. salam..cam ne nak ilangkan parut gigitan nyamuk yang gatal dan slalu kopek2 smpai darah tu..malulah dgn kwn..yg baru pun ade lgi..rse cam nak kopek 1 whole kaki je...>:(..{kalau sesape yang tau,selain gunakan lotion,bio-oil ke..pliz share..}

    BalasPadam
  167. salam.. camne nak hilangkan parut di kaki ek? sye prnah mnggunakan daun pegaga tapi parut tu tetap tak hilang.. boleh tolong tak?

    BalasPadam
  168. Sukma... Cane nak hilang kan parut ggt nyamuk... Dr kecik da parut nie abis tgn n kaki sye... Pas kne ggt n garu2 dye jadi itam..n jadi parut... Cane nak hilangkan... Lau gne getah betik 2...brpe lame kne amalkan?

    BalasPadam
  169. lw kesan gigitan nyamuk guna vit E leh x?

    BalasPadam
  170. cAmekom , sukmA .kAlu kite nA ilAng kAn parot At muke cOz AccideNt cAm mne???? pArot timbul At mukA . bukAn pArot hitAm ,tp cumA pArot timbul jewp . mcm mne nA ilAng An pArot timbul supAya bgi kulit mukA nmpAk rAta jew dAri kesAn pArot 2? pleAse help

    BalasPadam
  171. Parut kudis ke, kena gigit nyamuk ke Blh cube scrub hari2, tpi jgn gosok kuat sgt,pastu basuh n sapukan lotion vit e, kalau parut timbul kat muka cuba sapu Vit E selama 1 atau 2 bulan...

    BalasPadam
  172. Kulit saya pulak jenis yg sensitif. Kalau pakai getah betik tu rase2nye kulit mengelupas x? Parut saya kat kaki. Kesan garu sbb nyamuk gigit.

    BalasPadam
  173. Hehe... Please help.... Jgn marah tau. XP

    BalasPadam
  174. sukma.. saye ade parut warne hitam bekas kudis kt lengan.. besar jugak la parut ni.. saye nk tnye yg mne lg sesuai nk amalkan.. kunyit tu ke or asam jawe???

    BalasPadam
  175. sukma saya ade parut lepas eksiden warna putih.. tapi kulit saya gelap sikit.. mcm mane nk hilangkan parut tu?

    BalasPadam
  176. Asam jawa utk parut yang tak timbul, kalau parut tu timbul seelok-eloknya gunakan getah betik sapu nipis je..pastu 30 minit basuh...lepas basuh getah betik tu blhlah sapu vit e...kalau guna getah betik ni dia akan rasa pedih skt.

    BalasPadam
  177. Kalau parut tu timbul blh gunakan getah betik sapu pastu tunggu 30 minit n basuh, lepas basuh sapu vit e (yg berbentuk minyak atau gel lembut pecahkan je pastu sapukan)..kalau guna getah betik ni dia akan pedih skt n mengelupas skt2.

    BalasPadam
  178. Boleh ker jika parut di bwh hidung hilang, pada kulit terdapat agak berlubang2, bagaimana nk hilangkn.perlu ker sy buat laser

    BalasPadam
  179. salam..muka sy ada parut jerawat..aritu sy tpicit kuat kat muka die melecet n luka..sy dh letak aleo vera, luka dh kering tp muka jd bparut..mcm mn nak hilangkan?

    BalasPadam
  180. Cuba ltk hirisan kentang hari2, tepekkan/tampalkan hirisan kentang tu kat tempat yg berparut tu. dlm 30 mnt pas tu bru basuh. wat hari2...sampai parut tu hlg.

    BalasPadam
  181. mcm mne nk hilangkan parut yg timbul???

    BalasPadam
  182. na tnya sikit leh tak..sy ade bekas2 kudis akibat terlalu menggaru kerna gatal..cm mne ar na hilangkan bekas 2..lau guna kentang berpe bulan baru leh hilang bekas2 2..???

    BalasPadam
  183. cara cara nye kite rendamkan garam didalam air dan meletakkan nye pade kulit

    BalasPadam
  184. cara cara nye kite rendamkan garam didalam air dan meletakkan nye pade kulit

    BalasPadam
  185. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  186. dhsdhjjdhdfgfudcfhdfydfhdhdhdghdtgcbmdghfgjbnkbnkhvbjhbhk nkbj jhnk hkbb

    BalasPadam
  187. Saya ADA parut yg bnyk sejak 30 tahun kalu.Di lengan kaki n badan.macam macal ubat sy guna smpai sy malu nak pakai Baku n seluar pendek.parut kudi hitam yang 30 tahun ni xkan hilang akhirnya.sy jd pasrah sampai skrg x kawin_kawin.huhuhu

    BalasPadam
  188. sis, saye ade parot jahitan jadi timbul,, cm ne nk ilgkan ? contact fb sye k rina_princessemo@yahoo.com

    BalasPadam
  189. salam

    saya nk tanya, mcm mnr nk hilangkan parut2 dikaki akibat dr bercukur?? sbb after cucur bulu kaki..mesti gatal n garu myebabkan brparut, kulit saya jenis sentitif...lama2 tgk kaki byk plak parut dan sgt hodoh je...diharap dptlah membantu saya...TQ

    BalasPadam
  190. kakak sayang,
    diantara yamg diatas mana satu yang paling cepat nak menghilangkan parut lama???

    BalasPadam
  191. kakak sayang,

    diantara diatas mana satu yang paling cepat untuk meghilangkan parut lama erk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau nak yang paling cepat krim scar free bio t3 tu, tapi mahallah skt..cara tradisional tu pun blh juga ikut kesesuaian. Kalau kat muka jgn guna getah betik, kat kaki atau tgn blh. Cara lain guna kentang (kalau parut tak dalam).

      Padam
  192. salam,
    akak, petua2 kat atas tu makan masa lame mana ek berbanding dengan pakai vit.E dll..saya baru lepas demam campak alhamdulillah kat muka dan tangan x byk tapi kawasan badan sgt2 lebat dan gelap..

    BalasPadam
  193. na tanya skit..klu guna krim scar free bio t3 tu brpe lma ia bekesan??

    BalasPadam
  194. ape2 krim yang mengandungi vit E??

    BalasPadam
    Balasan
    1. cocoa butter bagus juga beli kat farmasi lha ade

      Padam
  195. sye mempunyai parut di dahi sudah 15thun parut itu tdk hilang akibat kemalangan jalan raya.sye sdah menggunakan lidah buaya tp tdk jgak menghilang.ade x cara lain selain lidah buaya x???

    BalasPadam
  196. kakak agaknye parut demam campak ny ambil masa berapa lama nk hilang???parut ny kekal ke x????

    BalasPadam