Nufnang

Pengikut

Ahad, 27 Februari 2011

Cara membuat kek Coklat Lembab

Adakah anak anda ataupun anda sendiri suka makan kek coklat lembab?
Kek coklat sememangnya menjadi kegemaran ramai orang, untuk membuatnya taklah susah sangat.
Ikuti saja langkah-langkah dibawah ini :


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wajah cantik berseri dengan Mineralline cosmetic




Bedak Mineralline ialah bedak asas empat dalam satu yang dibuat daripada seratus peratus mineral.
Bedak asas ini menggunakan bahan semulajadi atau natural, dan tiada bahan pengawet digunakan.


Tanpa bahan kimia yang boleh membahayakan kulit, dan boleh melindungi kulit dari sinar UV, habuk dan debu, kuman, serta asap.



Bedak mineralline ini membolehkan kulit bernafas kerana bahan mineral didalamnya membantu melancarkan peredaran darah dan membaik pulih struktur kulit.



Dengan menggunaan bedak mineralline, solekan akan menjadi lebih ringkas dan hasilnya adalah menarik serta sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit berjerawat, kulit sensitif, dan kulit yang kusam.


Sesiapa yang berminat bolehlah email saya untuk keterangan lanjut.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hantu?...Ada ke?....

Betulkah hantu itu wujud?...Ataukah jin yang menjelma sebagai hantu....entahlah!...Yang kita tahu alam gaib memang ada dan wujud. Allah telah ciptakan manusia dan jin, maknanya memang ada dan wujud dalam dunia ini tetapi kita yang tak nampak.

Macam mana kalau ada yang mendakwa boleh nampak hantu dan jin...? Anda nak tengok rupa-rupa hantu dan jin yang mereka lihat tu?.....

Saksikan dibawah ini, tetapi gambar-gambar dibawah hanya bertujuan untuk berkongsi maklumat saja....

Perhatikan lembaga putih disebelah tugu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 26 Februari 2011

Mengapa tergamak buang bayi?

Isu buang bayi semakin menjadi polemik di Malaysia, tiap-tiap hari ada sahaja kes baru bayi yang dibuang.
Ada yang masih hidup, tetapi banyak yang sudah meninggal dunia semasa dijumpai. Lihat gambar-gambar dibawah ini untuk lebih jelas lagi macam mana keadaan bayi yang dijumpai.


Sanggupkah bayi yang secomel, secantik ini dibuang begitu saja tanpa perasaan perikemanusiaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gempa Bumi Di New Zealand

New Zealand baru saja dilanda gempa bumi, kira-kira 140 nyawa yang terkorban dan 200 orang mangsa lagi masih hilang.  Jumlah kerugian harta benda bukannya sedikit, lebih kurang 20 billion dollar New Zealand jumlah kerugian yang dianggarkan setakat ini. Gempa bumi dengan magnitut 6.3 skala richter telah meranapkan sebahagian Christchurch.


Wilayah Christchurch jadi padang jarak padang tekukur angkara gempa bumi berukuran 6.3 skala richter.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gerhana matahari dan bulan

Menariknya kejadian yang Allah ciptakan....betapa indah....!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Letupan Gunung Berapi

Letupan gunung berapi yang dahsyat...!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cara membunuh lipas/kecoa

Tentu anda tak suka jika dirumah anda banyak lipas/kecoa. Sayapun tak suka.
Untuk membunuhnya sebenarnya senang saja.

Lipas yang mengganggu ketenangan jika telah banyak membiak didalam rumah kita
Untuk membunuh lipas dan tidak membiarkan ia membiak, ikut beberapa petua ini : 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanser Payudara pada lelaki?

Kanser/kangker payudara biasanya berlaku 100 kali lebih banyak pada wanita berbanding lelaki.
Tetapi lelaki juga berisiko untuk mendapat penyakit kanser payudara ini.
Lelaki memiliki hormon untuk menghalang payudara dari menjadi besar, hormon ini tiada pada wanita.

Bagai manapun sel-sel dalam payudara lelakipun boleh menjadi kanser. Walaupun jarang berlaku disebabkan sel payudara lelaki jauh lebih sedikit berbanding sel payudara wanita, namun lelaki juga berisiko mendapat kanser/kangker payudara terutama yang berada dalam kumpulan berikut :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahad, 20 Februari 2011

Anoreksia dan bulimia

ANOREKSIA

Gangguan makanan yang umumnya berlaku dikalangan remaja dan golongan wanita yang terlalu fanatik untuk langsing. Anoreksia ialah usaha menguruskan badan menggunakan cara melakukan kawalan ketat keatas makanan yang diambil. Penderita anoreksia merasa lapar tapi takut untuk makan sebab takut gemuk.

Persepsi mereka terhadap rasa kenyang terganggu sehingga bila mereka makan dalam jumlah yang sangat kecil sekalipun, mereka sudah merasa kenyang sehingga sampai suatu tahap mereka malas untuk makan kerana takut gemuk.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penyakit gout merosakkan buah pinggang

Penyakit Gout disebabkan oleh asid urik yang berlebihan didalam darah. Mendapan Kristal Asid Urik (Monosodium Urate) dipersekitaran sendi menyebabkan sendi mengalami radang dan sakit.

Gout terjadi mungkin disebabkan kegagalan buah pinggang mengeluarkan Asid Urik yang berlebihan dalam darah. Mungkin juga disebabkan oleh faktor keturunan, memakan makanan yang kaya purin seperti Seafood (Udang, sotong, hati lembu dan limpa dll), obesiti, pengambilan alkohol yang berlebihan, dan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti ubat diuretik dan aspirin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menghilangkan bintik hitam diwajah

Setiap wanita mesti menginginkan wajah yang bersih, mulus, cerah dan bersinar tanpa bintik-bintik hitam yang menghodohkan wajah.
Tentu anda akan menjadi runsing jika wajah anda ditumbuhi bintik-bintik hitam.

Bintik-bintik hitam itu boleh diatasi sekiranya rajin melakukan rawatan dan penjagaan rapi yang diamalkan setiap hari. Anda boleh juga mengikuti petua menghilangkan bintik hitam dibawah ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 19 Februari 2011

Menghilangkan panau

Bila terkena panau dianggota badan, tentu sahaja anda akan merasa segan. Ubatinya menggunakan shampoo rambut yang biasa kita pakai.
Tak percaya?
Panau boleh saja menjangkiti kulit disebabkan kulit sensitif, pernah berkongsi tuala/handuk dengan orang yang menghidap panau, ataupun juga alergi terhadap krim kecantikan atau sabun yang tak sesuai dengan kulit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Puting payudara menjadi pink

Jika puting payudara anda lebam dan hitam jangan risau.
Anda inginkan puting payudara anda berwarna pink dan segar? Caranya mudah, dengan menggunakan daun sirih pun boleh. 
Caranya :

- Ambil daun sirih yang muda tiga helai.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengira kalori makanan setiap hari

Ingin mengetahui berapa banyak kalori yang anda makan setiap hari? Disini ada jawapannya.
Elok juga untuk kita mengira berapa banyak kalori yang kita makan setiap hari, ianya untuk mengelakkan diet kita tak menjadi macam yang kita inginkan. Kira kalori anda dibawah ini :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 18 Februari 2011

Petua mencantikkan payudara

Untuk mencantikkan kembali payudara yang menggeleber dan layu menggunakan daun turi, ikuti petua mencantikkan payudara dibawah ini.
Caranya :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua merapatkan faraj/vagina

Petua merapatkan faraj/vagina ini boleh diamalkan oleh ibu selepas bersalin. Hanya menggunakan daun sirih, gambir, dan kulit pinang muda serta kapur sirih.
Petua ini sangat baik untuk merapatkan faraj/vagina.
Caranya juga mudah dan senang diamalkan.

Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ubati kencing kotor

Kencing kotor atau kencing tak lawas/tak lancar sangat menyakitkan. Boleh diubat menggunakan daun pegaga.
Ikuti sahaja petua dibawah ini yang insyaAllah dapat membantu untuk menghilangkan rasa sakitnya.
Caranya :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 17 Februari 2011

Tumit licin dan lembut

Untuk mendapatkan tumit yang licin dan lembut bukannya susah sangat. asam keping boleh digunakan untuk melembutkan dan melicinkan tumit yang pecah-pecah.
Ikut je petua melembutkan dan melicinkan tumit di bawah  ini :
Caranya :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua licinkan betis bersisik

Betis bersisik boleh diubati menggunakan hirisan timun.
Sebagai wanita tentu kita mementingkan kecantikan badan selain dari kecantikan hati yang juga tak kurang pentingnya.
Tentu kita akan merasa malu dan segan kalau seandainya bahagian kaki kita bermasalah.
Bukannya untuk dijadikan tontonan orang, tetapi kita yang punya diri tentu merasa tak selesa jika kaki kita berkerak dan bersisik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hari Valentin/Hari kekasih bahana?

Masalah sosial dikalangan masyarakat Islam kini semakin buruk, terutama remaja.
Pada sambutan hari Valentin/Hari kekasih 14 February yang lepas, pihak berkuasa menjalankan operasi membanteras masalah sosial sempena sambutan Hari Valentin.

Sebanyak 54 pasangan ditangkap berkhalwat/ditangkap basah. Hai...! Apa nak jadi...!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 16 Februari 2011

Petua menghilangkan bau kaki

Petua menghilangkan bau kaki menggunakan limau nipis. Ianya untuk menghilangkan bau kaki yang tidak enak selepas memakai stokin dan kasut/sepatu bertutup seharian.
Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua meluruskan rambut

Santan kelapa boleh digunakan untuk meluruskan rambut secara alami tanpa membuat teknik rebonding.
Anda boleh saja mencuba petua meluruskan rambut dibawah ini :

Caranya :


- Ambil sebiji kelapa tua yang sudah diparut dan perah santannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua menghaluskan wajah

Untuk menghaluskan kulit wajah yang kasar senang saja. Boleh menggunakan kacang hijau je...
Caranya :

- Ambil kacang hijau kira-kira segenggam kemudian kisar/blender kering sampai halus.
- Ayakkan kacang hijau yang sudah dikisar/blender tadi.
- Campurkan dengan sedikit minyak bayi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rossa sudah ada pengganti?

Penyanyi yang mempunyai nama lengkap Sri Rossa Roslaini Handayani atau nama komersialnya Rossa, dilahirkan pada 9 Oktober 1978 di Sumedang, Indonesia.
Pernah berkahwin dengan Yoyo dan dikaruniai anak Rizki Langit Ramadhan berusia 4 tahun. 
Telah menghasilkan banyak album, antaranya :

- Meskipun cinta (1995).
- Nada-nada cinta (1996).
- Tegar (1999).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahad, 13 Februari 2011

Hosni Mubarak akhirnya berundur

Muhammad Hosni Mubarak yang dilahirkan di Kahel el-Meselha sebuah kampung di Delta Sungai Nil, adalah anak kedua dari lima beradik dilahirkan pada 4 mei 1928. Tamat latihan di Akademi Tentera Kebangsaan Mesir pada 1949, dan pada tahun 1950 menyertai pasukan tentera udara.
Pada tahun 1975 dilantik menjadi Naib presiden oleh Anwar Sadat, dan menjadi presiden Mesir keempat pada 1981,  7 hari selepas Anwar Sadat ditembak mati pada 6 oktober 1981.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 12 Februari 2011

Cara meningkatkan keimanan

Dari masa kesemasa kita mestilah memperbaiki tingkat keimanan kita supaya lebih baik hari demi hari. Sebab bila iman kita lemah, amat mudah sekali hati tergerak untuk melakukan dosa dan maksiat. Dan bila banyak melakukan maksiat, maka Allah takkan membantu kita supaya dipelihara dari gangguan syaitan. Ada beberapa cara untuk meningkatkan keimanan kita :

1. Tilawah al-Quran dan memahami maknanya, bacalah dengan suara yang lembut tidak tinggi, maka insyaAllah hati kita akan lembut dan yakinkan bahwa Allah sedang berbicara dengan kita.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 11 Februari 2011

Bedah plastik sanggupkah anda?

Ramai artis barat mahupun personaliti terkenal lainnya yang memilih bedah plastik/plastic surgery untuk kekal cantik ataupun untuk kelihatan lebih cantik tanpa dimamah usia. Jika ditanya sanggupkah anda menanggung risiko pembedahan plastik, ramai yang sanggup melakukan apa saja untuk kesempurnaan tubuh badan terutama wajah. Malah ramai yang berani menanggung risiko kesan pembedahan tersebut.

Menurut pakar bedah plastik Dr.Jalil Jidon, pembedahan palstik terbahagi menjadi dua jenis :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cara mengelakkan perut buncit

Cara pemakanan yang tidak seimbang dan tidak teratur boleh menyebabkan perut anda menjadi buncit. Sebelum anda mengeluh sebab dulu bersais S semakin meningkat ke L, XL atau mungkin XXL.
Sebelum itu berlaku, lebih baik kita lakukan sesuatu untuk mencegahnya.
Antara cara yang paling berkesan ialah :

1. Kurangkan pengambilan garam dalam makanan anda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Payudara segar dan tegang

Bagi menyegarkan kembali payudara selepas melahirkan anak menggunakan biji manjakani, cubalah petua dibawah ini.

Caranya :

- Ambil 4 atau 5 biji manjakani/biji kani.
- Tumbuk sampai hancur dan campurkan dengan sedikit air.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi petua mengencangkan payudara

Cara lain untuk mengencangkan payudara yang tak kurang hebat hasilnya. Ialah menggunaka daun sirih yang senang didapati. Petua ini biasa diamalkan wanita Indonesia untuk menjaga kekencangan dan kecantikan payudara mereka.
Caranya juga amat ringkas dan senang untuk dilakukan, yang penting rajin tetap menjadi kunci kejayaan segala yang kita usahakan.

Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua mengencangkan payudara

Tentu anda  ingin memiliki payudara yang kencang dan cantik bukan? Menggunakan halia dan daun betik.
Caranya mudah saja asalkan rajin mengamalkannya.

Bahan-bahannya :

- Sedikit halia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua meredakan batuk

Untuk meredakan batuk secara tradisional dan tanpa mengeluarkan wang yang banyak, ketumbar boleh digunakan untuk meredakan batuk, ikuti saja cara dibawah ini insyaAllah berhasil.
Ini caranya:

Ambil sedikit biji ketumbar, dan masak/rebus dengan air hingga mendidih.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 10 Februari 2011

Redakan ruam pada kulit bayi

Bedak sejuk sebenarnya boleh mengubati ruam bayi.
Bayi yang baru lahir sering dijangkiti ruam, bagi meredakan ruam tersebut ikuti cara ini :

Ambil bedak sejuk (bedak yang diperbuat dari beras), tumbuk halus dan sapukan pada tempat yang dijangkiti ruam.
Sekiranya bedak sejuk tidak ada, bolehlah digantikan dengan tepung sagu ataupun tepung beras.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengelakkan bengkak payudara dalam pantang

Urutan yang betul, menyusukan bayi dengan cara yang betul boleh mengelakkan bengkak payu dara, untuk lebih info lagi baca keterangan dibawah ini.
Cara-cara untuk mengelakkan bengkak payudara semasa dalam pantang ialah :

1. Semasa membuat urutan selepas bersalin (biasanya selepas hari ketiga), urutlah sekali payudara anda untuk mengendurkan urat-urat dibahagian buah dada anda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Merawat tangan kasar

Merawat tangan kasar menggunakan minyak zaitun.
Ramai dari anda mungkin cepat mengalami kulit tangan dan jari tangan kasar dan kering akibat terlalu sering terkena bahan pencuci pakaian, pinggan mangkuk, dan lain-lain.
Untuk mengatasinya anda bolehlah gunakan cara ini :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips membanyakkan sperma

Bukan semua lelaki mampu menghasilkan sperma/air mani yang banyak tanda kesuburan seseorang lelaki itu. Ianya adalah kelebihan yang dimiliki sehingga mampu menghasilkan zuriat yang akan menjadi penyambung warisan nantinya.

Rata-rata pasangan yang berkahwin tentu mahukan anak sebagai penyambung kasih suami isteri dan ada juga segelintir yang hanya ingin melepaskan nafsu saja. Jika lelaki mampu menghasilkan sperma yang banyak itu tandanya dia memiliki sistem reproduksi yang sihat. Tips dibawah ini adalah untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu sperma :

1. Berhenti merokok.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips menjaga kesuburan

Wanita berada dalam tahap kesuburan yang terbaik diusia 23-25 tahun, setelah usia melepasi 35 tahun tahap kesuburan akan semakin berkurangan dan menurun.
Berikut ini ialah tips untuk menjaga kesuburan :

1. Menangani tingkat stres.

Stres akan menyebabkan penghasilan adrenalin yang berlebihan dan dapat menghalang putaran haid/menstruasi. Keadaan ini akan menghalang hormon progesteron dari menjalankan tugasnya, ovolasi tertunda atau lebih buruk langsung tiada.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perkara yang tak boleh dilakukan oleh wanita/lelaki

Banyak perkara yang menyeronokkan tetapi mendatangkan keburukan dalam hidup kita. Ada beberapa perkara yang mesti dielakkan untuk menjamin kesejahteraan hidup, antaranya :

1.  Jangan lewatkan shalat, perbuatan ini tidak disukai Allah.
2.  Jangan makan dan minum menggunakan bekas yang pecah atau sumbing, makruh dan membahayakan.
3.  Jangan biarkan pinggan mangkuk yang sudah digunakan tidak dibasuh dan menumpuk disinki, ianya makruh dan mewarisi kepapaan.
4.  Jangan tidur selepas shalat subuh, nanti mahal rezeki (kerana pagi-pagi itu membuka pintu rezeki/berkat).
5.  Jangan makan tanpa membaca BISMILLAHIRRAHMANNIRAHIIM dan doa makan, nanti makanan yang dimakan dikongsi dengan syaitan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perkara remeh tapi penting yang suami mahukan dari isteri

Seorang isteri memang diciptakan oleh Allah dengan penuh kelembutan untuk memberikan layanan kepada keluarganya, terutama suaminya. Selain dari layanan seks yang baik, sebenarnya suami memerlukan perkara yang remeh menurut kita tapi penting dimata suami. Apakah perkara itu? 

* Masakan isteri.

Suami suka masakan isteri dirumah, walaupun nampak remeh bukanlah suami nak mendera isteri dengan makanan yang sedap-sedap dan mewah bak masakan Chef terkemuka, cukuplah sekadarnya saja dengan apa yamg ada asalkan dapat memenuhi cita rasa dan mengenyangkan perutnya dengan makanan kegemaran suami.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua menawan hati suami

Ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk menawan hati suami, diantaranya :

* Setiap kali shalat jangan lupa berdoa supaya suami menyayangi kita, Allah mendengar doa hambaNya.

* Bila suami balik dari kerja tegur dan sapalah suami, berikan sentuhan sebelum kita membuat kerja-kerja lain.

* Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya tentang kegiatan suami sepanjang hari, jangan pula jadi macam polis nak tahu detail apa yang suami lakukan, cukup sekadarnya. itupun tengok mood suami juga, jika suami nampak penat dan masam janganlah tanya yang bukan-bukan. Lain pulak jadinya nanti.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Risiko melahirkan selepas pembedahan

Selepas melahirkan melalui pembedahan buat pertama kali, kemingkinan untuk bersalin secara normal untuk kandungan seterusnya agak tinggi sekitar 70%. Hanya sebilangan kecil saja yang diulang bedah oleh sebab rongga punggung yang sempit atau kecil. Dan tidak memungkinkan kepala bayi melepasinya. Dan pembedahan kali kedua ataupun ketiga boleh juga disebabkan oleh pendarahan, bayi lemas, atau masalah uri dibawah yang tak dapat mengelakkan pembedahan dijalankan untuk keselamatan ibu dan bayi.

Ada pesakit yang telah bersalin secara normal 2 atau 3 kali, tetapi untuk anak yang selanjutnya pula terpaksa dibedah, ini boleh juga disebabkan jarak kandungan yang terlalu jauh. Atau ada penyakit yang memaksa pembedahan dijalankan seperti darah tinggi, kencing manis (menyebabkan bayi besar), dan jantung. Ketika mengandung ibu dinasihatkan untuk tidak mengambil makanan tinggi karbohidrat atau makanan manis secara berlebihan untuk mencegah bayi menjadi besar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 9 Februari 2011

Puisi renungan

Aku telah bercermin,
pada pengalaman yang berlalu,
serta asa yang menjelang tiba,
untuk masa yang seterusnya.

Kalbu dilimpahi rasa,
yang terus membenam naluri,
dengan benih kesedaran,
akan keesaanNya,
dan kelemahan diri.


Aku bercermin....
pada dedaunan masa yang terkoyak helai demi helai,
yang menyaksikan segala pergolakan,
yang mengekspresikan fikiran,
pada denyut kesenduan pepohonan hidup,
yang mengilhamkan suatu pendirian,
sedar pada hakikat diri yang tak ternama,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sekadar buat renungan

Kadangkala hidup ini memang susah untuk dimengerti.
Hari demi hari yang kita lalui terkadang bagai igauan yang mengusik pagi,belumpun sempat terjaga dari mimpi sudah datang hari yang lain lagi.

Kedalaman makna hidup takkan terfahami oleh orang-orang yang berhati sempit, dan berfikiran sempit.
Hidup memerlukan harapan yang luas, pandangan yang luas, langkah yang luas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peribahasa

1. Ibarat berendam sesayak air,berpaut sejengkal tali.
   *Maknanya: Orang yang serba dalam kekurangan tiada tempat bergantung.


2. Daripada berdebat  dengan orang bodoh,lebih baik bermusuhan dengan orang berakal.
  * Maknanya: Berdebat dengan orang bodoh tak memberi manfaat meskipun menang.

3. Ibarat buah masak tergantung tinggi,nak dijolok penggala patah nak dipanjat pokok licin.
  * Maknanya: Harapan yang tinggi menggunung.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Luahan rasa

Mahu rasanya aku menghitung segala deritaku, tetapi dalam bilangan apa?
Dalam bilangan hari?
Atau dalam bilangan jam?
Atau dalam bilangan minit atau pun saat?

Ah....entahlah..!
Tentu penat menghitungnya.
Aku tentu akan memerlukan formula dan aksioma yang panjang.
Tentu susah untuk dimengerti.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua-petua tradisional merawat selulit

Ada beberapa petua tradisional untuk merawat selulit di kulit anda antaraya:
  1. Dengan menggunakan tawas.
Ambil tawas dan bancuh/campurkan dengan air suam/hangat.
Dan sapukan ke  bahagian badan yang berselulit setiap hari.

     2. Dengan mengamalkan urutan yang kerap pada sebelah pagi dengan menggunakan minyak kelapa hijau.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cara menghilangkan pigmentasi/jeragat

Kehadiran pigmentasi/jeragat pada kulit wajah kita memang menimbulkan sedikit ketidak selesaan. Apalagi pada mereka yang amat menitik beratkan penampilan luaran dan dalaman badan kita. Jeragat/pigmentasi biasanya akan tumbuh diwajah wanita ataupun lelaki pada usia 40 an. Tetapi dengan keadaan cuaca sekarang ini semakin ramai yang menghadapi masalah pigmentasi ini walaupun usia baru 20 an.

Untuk mengatasinya, anda mungkin boleh cuba cara-cara dibawah ini :

Cara 1. Campurkan satu sudu besar/sdm air limau nipis, campurkan dengan sedikit susu tepung, sapukan kemuka  biarkan sampai kering lalu dibasuh macam biasa. Ianya baik untuk menghilangkan parut jerawat, jeragat dan kulit muka kusam.
Cara 2. Campurkan oat, susu tepung, gula perang/brown sugar, semuanya sama bahagian. Blender sedikit jangan terlalu lumat, jadikan scrub untuk muka, biarkan sekejab kemudian basuh. Lakukan tiga kali seminggu.

Cara 3. Campurkan lemon jus dengan daun basil/kemangi yang ditumbuk terlebih dahulu. Sapukan kemuka, tunggu hingga kering kemudian basuh.

Cara 4. Ambil almond atau badam, rendam semalaman. Kemudian blender dan campurkan dengan sedikit susu tepung, jadikan scrub muka biarkan sekejap kemudian basuh.

Cara 5. Ambil satu atau 2 sudu jintan hitam, kemudian rebus sampai mendidih. Setelah sejuk gunakan untuk membasuh muka, ianya boleh menghilangkan bintik hitam dan membuat wajah anda cantik alami kalau rajin mengamalkannya.

Cara 6. Ambil cuka, campurkan dengan sedikit air. kemudian sapukan kewajah anda, tunggu sampai kering kemudian basuh. Cara ini juga boleh menghilangkan bintik hitam dan pigmentasi/jeragat.

Cara 7. Ambil kulit oren, blender kering lalu letakkan sedikit air. Gosokkan kemuka, biarkan sekejap selama beberapa minit kemudian basuh.

Cara 8. Ambil sepotong pisang, dan sepotong kecil buah jambu batu. Blender sampai hancur, campurkan dengan sedikit susu tepung, sapukan rata kemuka jadikan masker. Tunggu hingga kering kemudian basuh.

Cara 9. Limau nipis, potong dan sapukan kemuka setiap malam sebelum tidur, tunggu sekejap kemudian basuh. Boleh juga dibiarkan hingga pagi sesekali, keesokannya baru basuh.

Semua cara yang ditunjukkan diatas boleh menghilangkan pigmentasi/jeragat. Yang penting pilihlah yang mana sesuai untuk anda dan rutinlah dalam mengamalkannya insyaAllah berkesan. Jangan lupa menggunakan krim pelindung matahari setiapkali ingin keluar rumah, ini untuk mengelakkan pigmentasi anda menjadi semakin teruk. Elakkan juga kopi, teh, coklat, ais krim, kek, garam masala, (bukan tak boleh langsung tapi janganlah terlalu banyak) dan cosmetik yang mengandungi bahan kimia. 


Tambahkan Vitamin  C dalam diet anda untuk mencantikkan kulit dan menjamin kesihatan organ-organ penting anda.


KEBAIKAN VITAMIN C:
-Berkesan mencerahkan kulit wajah dan badan secara sekata, licin, gebu, berseri

-Mengekalkan kelembapan kulit, menghilangkan bintik2 hitam, memudarkan jeragat dan lingkaran gelap di bawah mata

-Merawat penyakit kulit seperti bisul, ekzema, dermatitis, juga batuk serta demam selesema

-Membasmi bakteria jerawat dan merawat parut

-Anti penuaan dan anti kedut

-Mengatasi masalah resdung dan alahan

-Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar 
adrenal, dan juga mengekalkan kesihatan gusi & gigi

-Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran, jangkitan serta meningkatkan imuniti

-Membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis

-Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka dan pengeluaran hormon anti-stress

-Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi

-Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya

-Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas

-Membantu tubuh menyerap zat besi yang berlebihan, berguna dalam rawatan anemia

-Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah dan menurunkan paras kolesterol dalam darah

-Merawat jangkitan saluran kencing

-Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain

-Dijual hanya oleh pengedar sah sahaja, Jangan takut atau ragu dengan Vitamin ini

Vitamin C adalah jenis sustained released atau pelepasan perlahan-lahan, dalam masa 12 jam. Oleh itu, ia memastikan tubuh kita mendapat bekalan vitamin C yang berterusan.

SANGAT SESUAI UNTUK:
*wanita dan lelaki,umur 12 tahun keatas
*ibu mengandung
*ibu yang menyusukan bayi (menambahkan air susu)
*boleh diambil ketika haid
*mereka yang mengambil supplement kolagen dan glutathione (mengoptimumkan fungsi dan serapan bahan tersebut oleh badan)
*mereka yang mementingkan kesihatan dan kecantikan kulit
*perokok (mengurangkan penyerapan nikotin)
*mangsa kemalangan yang cedera/pembedahan, melecur

Selamat mencuba.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...