Nufnang

Pengikut

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS
5 FAKTOR UTAMA - KEKAL MENAWAN ARTI KATA SEBENAR. 1. Kecerahan Kulit - kulit kemerah-merahan 3. Memperbaiki Gen - menghalang sakit keturunan 4. Metabolik - Metabolisma stabil 5. Anti-Pengoksidaan - awet muda 6. Menganjalkan kulit luaran dan dalaman dan mencantikkan payudara..SMS/WHATSAP/LINE/WECHAT SUKMA 012-3950371

Rabu, 16 Februari 2011

Petua meluruskan rambut

Santan kelapa boleh digunakan untuk meluruskan rambut secara alami tanpa membuat teknik rebonding.
Anda boleh saja mencuba petua meluruskan rambut dibawah ini :

Caranya :


- Ambil sebiji kelapa tua yang sudah diparut dan perah santannya.
- Ambil pati santan yang diperah dan campurkan dengan segelas air suam.
- Setelah itu masukkan air perahan sebiji limau nipis.
- Simpan santan tadi dalam peti sejuk/kulkas.
- Gunakan sebagai krim rambut sekali sehari.
- Setelah itu basuh/cuci rambut dengan air sejuk.
- Anda boleh membuat rawatan ini setiap hari ataupun 3 kali seminggu.
- Jika santan didalam peti sejuk habis, buatlah yang baru. Lakukan selalu insyaAllah hasilnya sangat memuaskan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

84 ulasan:

  1. Terima kasih banyak2 lah ye,insya Allah saye akan cube...

    BalasPadam
  2. Boleh tu...

    BalasPadam
  3. ade sape2 pernah try??menjadi ke?sbb bile letak santan kt kepala mmg susah nk ilang bau even dh shampoo..

    BalasPadam
  4. Mmg kdg kala susah hilangkan bau santan, tpi blh guna jg limau nipis msa membasuh tu...rambut lurus n tak bau santan lg...ok kot!

    BalasPadam
  5. klw santan nye lbeh x pe ker,.,.??
    then air dye kna tambah bpe bnyk,.??

    BalasPadam
  6. santan tu jgnle banyak sgt, setkt secawan tu blhlah, klu bnyk sgt nanti xleh simpan lama dlm peti sejuk...tkt masam, cukuplah pati santan dari sebiji kelapa, atau kalau beli santan siap setengah kilo ckp kot...campurkan dengan 2 atau 3 biji limau nipis yg diperah airnya....

    BalasPadam
  7. bpe lme kna smpn kt pti ais,.,??
    klw sbji lmau x pe ker,.,??
    bca kt 1 blog ni psl lruskn rmbt gk,.,
    katanye guna tepung gandum ngn telo 2 bji
    so pndpt sukma,.??

    BalasPadam
    Balasan
    1. WAHAHA tepung gandum dengan telo ko nak buat cekodok ke hahahahhaha

      Padam
    2. hahhahaa.. adoi... :D

      Padam
  8. pki tme mlm x per ker,.??

    BalasPadam
  9. stngah kilo blh thn bpe ari erk,.,??
    klw gna 2 kli xpe gk ker,.,.??

    BalasPadam
  10. rambut x osak ke klw guna sbgi krim,.,huhu,.,

    BalasPadam
  11. boleh x dpt e-mail facebook sukma,.,.pliss,.,hehe

    BalasPadam
  12. set kilo ckp utk seminggu,blh gune 2 kli kalau rajin...

    santan xkan wat rambut rosak...lgi cantik adalah, jdi hitam berkilat n lurus kalau rajin...

    BalasPadam
  13. Takyah simpan lama dlampti sejuk, msa bru buat simpan dlm sejam, dah sejuk dah blh gune...kalau ada belen blh simpan shg seminggu...

    lain org lain gak pendapatnya,semua ok, terpulang pda pembaca nak cba yg mana dulu,...

    BalasPadam
  14. oh,.,.asenye dlm bpe bln blh lurus comlite,.,.??
    if da msam pn blh gna ag ke x erh,.,??
    pndpt sukma psl tepong ngn telo sesuai ke tok rmbt,.,.
    cume tkot je en,.,.if sukma kata ok,.,.
    puas sket,.,.blh jg nk try,.,
    hehe,..bg la facebook sukma,.,.,.dmi adik ni plisss,.,.

    BalasPadam
  15. if basoh air suam ke x pe ke sukma,.,?/

    BalasPadam
  16. blew pki petu ni rmbot jdi kras je,.,.

    BalasPadam
  17. Kalau dah masam sgt, elok jgn gune....x sedap bau nti, watlah yg baru.

    Boleh basuh ngan air suam...

    Ranbut jdi keras mungkin sbb x bersih masa basuh kot...gune shampoo apa?....elok gune yg sesuai ngan rambut kite..

    BalasPadam
  18. tme ksh,.,.,gna shampoo dove je,.,.
    ase nye dlm bpe mgu blh lurus erh rmbt,.,??

    BalasPadam
  19. shampoo dove mmg buat rmbt keras la....

    BalasPadam
  20. ape shampoo yg elok tok rmbut krinting erh,.,?

    BalasPadam
  21. Biasanya kalau wat hari2 dlm sebulan dah lurus, pastu kena rajin wat 1 atau 2 minggu sekali...

    BalasPadam
  22. pas guna kna ltk bhan to dlm peti ais gk cmne.,?/

    BalasPadam
  23. Lepas gune, kalau ada belen dan masih boleh digunakan simpanlah dalam petisejuk esoknya boleh guna lagi...

    BalasPadam
  24. lepas dah buat santan nak kene letak secawan air suam ek kat santan tu..n then baru ltk limau nipis...???

    BalasPadam
  25. Haah kalau santan tu dah banyak air takpayah letak air suam lagi terus je letak air limau nipis.

    BalasPadam
  26. kalau pakai limau kasturi boleh x???

    BalasPadam
  27. Tak blh...mesti limau nipis nanti kesannya tak sma.

    BalasPadam
  28. Lps dh buat smua ni,nak pakai untuk berapa lama??? sehari tu terus ka??

    BalasPadam
  29. Taklah ...biarkan selama 30 minit pastu basuh...

    BalasPadam
  30. sy dah lama amal cara ni.. alhamdulillah memang berkesan sgt dah mcm wat rebonding...lurus jer... rmbt pn nampak bersinar n kalau cuci btl2 tak da bau santan pun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nk tanya ni, betul ke jd lurus..baper lame amalkan?? bertahun2 ker???

      Padam
  31. kalau x letak dalam peti sejuk x jadi ek?x de peti sejuk la.kat asrama.

    BalasPadam
  32. ASALAMUALAIKOM.. KENE SIKAT RAMBOT KE SELEPAS LETAK SANTAN KAT RAMBOT NI??? TOLONG BANTU

    BalasPadam
  33. kalau xde peti sejuk guna je terus, takyah sejukkan. tpi belen tu jgn simpan nti basi..kalau blh wat secukupnya je. lps letak santan kat seluruh rambut takyah sikat dulu, diamkan sekejap dalam 30 minit pastu basuh macam biasa, dah bersih n kering blhlah sikat.

    BalasPadam
  34. selalunye bpe lm ms yg d ambil tok luruskan rambut ni ye??

    BalasPadam
  35. kalau gune santan yg packet punye boleh x ?

    BalasPadam
  36. limau sebiji cukup ke?

    BalasPadam
  37. klau lepas wat smpai 30 minit bleh pkai minyak rambut x lpas 2.....

    BalasPadam
  38. kalaw gantikan santan ngn minyak zaitun leh x???

    BalasPadam
  39. sukma.. kalau tak campurkan dengan air suam tak ape ke??

    BalasPadam
  40. bila amalkan ni kena syampoo tiap hari kalau x rambut n kulit kepala berminyak so, x rosak rambut ke syampoo tiap hari? dah amalkan sebulan berturut2 tp x nmpk perubahan pun huhu...tlg..

    BalasPadam
  41. sukma, sy da cube bt, tp t'silap letak limau kasturi la..agak2 jd x ek??nk buang takut m'bazir plak kang

    BalasPadam
  42. Sukma kalau pakai santan dalam paket boleh x???emm..pemakanan kena jaga ke mase buat bende nie???

    BalasPadam
  43. eh limau purut blh ke lem0n ke..nk l. sdp limau cine 2..

    BalasPadam
  44. Boleh santan kotak, jangan gune yg serbuk plak. Pemakanan mcm biasa je, limau nipis je takleh gune jns lain nti tak jdi.

    BalasPadam
  45. die berapa lame blh lurus??...

    BalasPadam
  46. sukma :: klw bt sntan uh stengah cwan and cmpu kn air stengah cwan jgk bley x ae ?? :) xpon air perahan lmau 2 stngah cwan ?

    BalasPadam
  47. Boleh, campurkan je santan ngan air perahan limau nipis dlu, kalau x ckp cair baru tambah air sikit je..dah campur sume kalau ada banyak lebih blh simpan dlm peti sjk. Tpi jgn wat cair sgt nti santan dia tak pekat kurang berkesan...tq tq tq

    BalasPadam
  48. 1. kalau rambut pendek, boleh pakai ke?
    2. bila dah rambut dah kering sikit then terus pakai tudung, masih boleh lurus lagi tak?

    BalasPadam
  49. Petua ni blh utk rambut pendek or panjang xde masalah, boleh lurus blk, jgn ikat cuba gunakan headband je sbb rambut pendek guna headband je dah cukup, pastu seminggu skli watlah petua ni supaya rambut kekal lurus dan hitam berkilat.

    BalasPadam
  50. berape lame eh tempoh rmbut curl jd lurus yg kite boleh perasan ?

    BalasPadam
  51. Biasanya dlm 2 atau 3 mgu dah nampak..

    BalasPadam
  52. sukma : betul2 berkesan ke tips niey?? saya nak amalkan tapi takut tak berkesan pulak???

    BalasPadam
  53. Cubalah dulu..kalau ikut mcm petua kat atas insyaallah berkesan.

    BalasPadam
  54. SUKMA MSE CUCI RAMBUT TU KAN KNE GNE SHAMPU ATAU CDUCI N AIR SJOK J DLU?

    BalasPadam
  55. Basuh guna shampoo supaya bau santan tu hilang..

    BalasPadam
  56. kalaw limau nipis tu lebih dry 1 xap ke
    sukma?

    BalasPadam
  57. Boleh je..kalau limau nps tu kecik. Tpi bila dah campurkn dg santan nti jgn cair sgt..

    BalasPadam
  58. kalaw cair cgt xley gne ke santan tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau cair sgt nti x jadi krim, caranya selepas buat sume kat atas tu simpan santan dlm peti sejuk nti die akan jadi krim dan berpisah dg airnya. Buangkan air tu ambik krim je n sapukanlah kat rambut tu..

      Padam
  59. kalau dah buat and dah nampak hasilnya..nanti rambut baru yang tumbuh pun lurus jugak ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. xdelah...kalau rambut asal mmg semula jadi kerinting yg kuar pn akan kerinting jgk, kena wat setiap bulan kalau nak rambut yg kuarpn lurus jgk...

      Padam
  60. SUKMA NP SY DA WAT N NPK HSILNYE, TP BL SY TNGL N XWAT DLm 2 3 ARY RMBUT UJUNG SY YG LURUS 2 JD CURL BLEK YE? ataupun sy mang kne amalkn stiap ary bd ny?

    BalasPadam
  61. sukma law limau nipis 2 besa , gne 3 biji ley k? atau mang kne gne 1 j limau?

    BalasPadam
  62. Mula2 mmg kena wat hari2 supaya agak tahan lama, limau nipis tu plak bkh je nak guna 2 atau 3 biji tpi mesti belenkan dg santan..kalau air limau nipis tu jadi banyak sangat, santan pekat tambah skt.

    BalasPadam
  63. air santan dengan air limau purut tu mesti sama balance tak?

    BalasPadam
  64. shampoo ape yg sesuai dalam proses ine....??

    BalasPadam
  65. air kena letak x....??

    BalasPadam
  66. sukma...saya dah cuba petua ni selama sebulan...x berjaya...nk cuba buat kali kedua...harap2 ada hasil...
    mungkin salah pilih syampoo...sukma pakai syampoo ape?

    BalasPadam
  67. rambut sy da lurus...tp y hujung2 je kerinting...boleh pakai jgak k tips nie..???

    BalasPadam
  68. nk tnye...saya confius dgn limau nipis ngan limau kasturi..limau nipis yg mne satu yg kecil tu ke atau yg besar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Limau kecik yg wat sambal tu nama die limau kasturi, limau nipis yg besar skt tpi x berkedut kulit die. Yg berkedut tu plak limau purut. Jgn silap lg.

      Padam
  69. sye ade soalan.?

    1.untuk lelaki boleh ke?
    2.kan santan tu jadi krim.krim tu nk letak bnyak ke sikit kat rambut atau letak bnyak mcm letak minyak rambut?
    3.sye guna shampoo pantene boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rambutku mcm maggie

      Padam
    2. 1 sesiapa blh try.
      2 letak krim tu mcm minyak rambut banyak skt n ratakan kalau blh lepas sapu krim tu bungkus rambut tu dg tuala supaya x meleleh krim dia.
      3 apa2 shampoo pn blh asalkan sesuai dg awak..

      Padam
  70. Kalau pakai limau kasturi mmg tak menjadi ke? Sila bantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam sukma . kalau wat nie rambut sy sntiasa lurus or time basah je lurus ? sbb sy tgok kwn sy rasenye dy guna cara nie, tp rambut dia time basah je lurus. knape ekk ?

      Padam
  71. sukmaaaa ! HELP haha na tanye kalau na simpan dalam peti sejuk tu , simpan kat mane ? tmpat letak ayam 2 ke? tmpat ltak sayur ke ? or tempat letak barang-2 biasa je ? tolong mehh :D

    BalasPadam
  72. Simpanlah kat tempat letak air tu...masukkan dalam tupperware kecik. jgn letak kat tempat beku nti beku lak die...

    BalasPadam
  73. bnyk pulak yang bertanya..sekadar baca komen pon dah tahu dah ape kna buat..x perlu bertanya dah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup setuju.soklan n jwpn yg brulang2...

      Padam