Nufnang

Pengikut

Selasa, 29 Mac 2011

Jaga kesihatan buah pinggang anda

Kesihatan diri amatlah penting buat kita, apa gunanya duit yang berlambak, harta yang melimpah jika kita asyik sakit je 24 jam, nak buat kerja apapun lemah semacam je..yang paling penting ialah kesihatan. Yang patut diutamakan.

Selain kesihatan badan secara am, kesihatan buah pinggang tak kurang pentingnya. sebab buah pinggang atau ginjal ialah organ yang penting untuk kelangsungan hidup kita.

Terdapat dua jenis penyakit buah pinggang iaitu :

1. Akut (secara tiba-tiba).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 26 Mac 2011

Petua mengetatkan faraj dengan mudah

Untuk mengetatkan faraj atau vagina dengan mudah tanpa belanja besar, selain ianya senag dilakukan. Cukup menggunakan bahan-bahan yang terdapat disekitar kita.

Cara ini juga boleh digunakan oleh wanita dalam pantang untuk mengecutkan peranakan.

Bahan-bahannya :

- Beberapa biji buah manjakani atau biji kani
- Tangkai bawang putih
- Beberapa biji lada hitam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua menghilangkan keputihan dan gatal

Cara dan petua menghilangkan keputihan dan gatal-gatal pada faraj atau vagina :

1. Ambil seikat daun sirih dan bersihkan terlebih dahulu.

2. Tumbuk separuh hancur atau cukup diramas-ramas sahaja.

3. Campurkan dengan air suam dalam sebuah bekas sederhana besar.

4. Setiap kali anda cebok atau mencuci bahagian sulit anda, gunakan air ramasan daun sirih tadi sebagai bilasan yang terakhir.

5. Amalkan sehingga keputihan dan gatal hilang.

Daun sirih






Boleh juga makan pil manjakani untuk rawatan dalaman :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gempa Bumi melanda Burma/Myanmar

Gempa bumi berukuran 6.8 Skala Ricthter melanda Burma yang sekarang dikenali sebagai Myanmar.
Gempa bumi tersebut telah menusnahkan berpuluh-puluh bangunan dan sekurang-kurangnya 70 orang terkorban.

Gegaran dapat dirasai hingga ke Bangkok, Thailand. Jumlah kematian meningkat, jalan-jalan ditutup dan kemungkinan lebih banyak kecederaan dan kematian yang akan dilaporkan dalam beberapa hari lagi berikutan masih ramai mangsa yang terperangkap dalam runtuhan bangunan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 25 Mac 2011

Petua menawan hati pasangan-Dr.Fadzilah Kamsah

Kali ini Laman Petua Sukma nak berkongsi petua dari Dato' Dr.Fadzilah Kamsah yang terkenal sebagai pakar motivasi.

Menurut Dr. Fadzilah Kamsah ada beberapa petua penting yang dapat dilakukan untuk menawan hati pasangan. Iaitu :

1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti magnet yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 24 Mac 2011

Petua mencuci hati-Dr Fadzilah Kamsah

Adapun petua mencuci hati menurut Dr.Fadzilah Kamsah :

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ancaman radiasi di jepun

Kesan kerosakan dan kemusnahan akibat Gempa Bumi dan Tsunami di Jepun belum lagi reda. Mungkin memakan masa sehingga lima tahun untuk pulih sepenuhnya. Anggaran kerugian berbilion dollar dan kematian dianggarkan melebihi 20.000 orang. Ini disebabkan ramai lagi mangsa yang dilaporkan masih hilang.

Keadaan ini diburukkan lagi dengan kebocoran reaktor nuklear Fukushima Daiici. Reaktor ketiga Fukushima Daiici telah dikesan mengeluarkan asap putih dan meletup beberapa kali. Radiasi mulai dikesan di Pasifik, dan mencemarkan makanan dan susu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tentera Muammar Gaddafi terus diserang

Tentera yang pro Muammar Gaddafi terus diserang oleh tentera bersekutu yang bertujuan untuk melumpuhkan kekuatan tentera Gaddafi. Tentera bersekutu melancarkan gelombang kedua serangan roket dan peluru Tomahawk yang berjaya menyekat kemaraan tentera Muammar Gaddafi ke Benghazi serta membedil sistem pertahanan udara Libya.

Campur tangan tentera bersekutu ini dinamakan Operasi Odyssey Dawn dengan resolusi PBB- Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nation). Dan sokongan Liga Arab bertujuan untuk melindungi orang awam, tetapi kemudian serangan itu dikritik oleh Setiausaha Agung Liga Arab, Amr Moussa yang mempersoalkan serangan besar-besaran yang mengorbankan orang awam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua merawat tumit merekah

Untuk mengatasi tumit yang merekah ikuti petua mudah dibawah ini.

1. Ambil ubat gigi.

2. Sapukan pada permukaan tumit yang kasar dan merekah sebelum tidur.

3. Keesokan paginya semasa mandi gosok dengan berus atau batu sungai ( kalau ada, kalau tak ada tak payah nak cari sungai nak ambik batu pulak ye..), gosok dengan perlahan lahan.

4. Cubalah selalu insyaAllah tumit anda akan menjadi licin dan rekahan pun hilang.

Amalkan selalu dan selamat mencuba...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua menghilangkan kelemumur

Saya baca petua ini dari sebuah majalah. Mungkin boleh diamalkan oleh anda yang mengalami masalah kelemumur.

Caranya :

1. Ambil daun pokok beluru kira-kira secekak. ( saya tak tahu pokok beluru ni macam mana rupanya, anda tahu ke? boleh berkongsi dengan saya).

2. Tumbuk sampai hancur kemudian perah dan ambil airnya.

3. Bubuh diatas kepala dan gosok atau urut hingga rata.

4. InsyaAllah dalam masa tiga hari kelemumur akan hilang.

Selamat mencuba.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua kulit wajah berseri

Setiap wanita tentu inginkan kulit wajah yang cantik berseri. Itu sudah menjadi lumrah. Tetapi kadangkala yang diinginkan belum menjadi kenyataan.
Jangan risau, disini ada penyelesaiannya.

Amalkan sahaja petua menyerikan wajah dibawah ini semoga impian anda untuk memiliki wajah cantik berseri menjadi kenyataan. Jangan lupa, anda mestilah rajin mengamalkannya supaya kesannya akan tahan lama dan berkekalan.


Caranya :

1. Ambil tepung kanji dan putih telur.

2. Campurkan kedua-duanya sehingga sebati.

3. Sapukan kewajah anda dengan rata dan biarkan kering.

4. Lakukan 1 atau 2 kali seminggu, secara berterusan. InsyaAlla wajah anda akan menjadi tegang dan berseri.

Anda akan terlihat awet muda jika wajah tegang dan kulit berseri, amalkanlah selalu... ianya tidak memerlukan wang yang banyak seperti membuat rawatan di pusat kecantikan. Yang penting rajin mengamalkannya.

Selamat mencuba.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lagi petua kempiskan perut

Untuk mengempiskan perut dengan cara yang tak guna banyak wang, boleh ikuti petua kempiskan perut dibawah ini.


Jika anda rajin mengamalkannya kesannya akan dapat dilihat dalam masa 2 hingga 3 minggu sahaja.
Bahan-bahannya :

- 3 biji buah manjakani.
- 1 inci halia/jahe.
- 3 biji bawang putih.

Caranya :

1. Tumbuk semua bahan dan rebus hingga mendidih.

2. Biar sehingga suam dan minum airnya.

3.Amalkan dua kali sehari selepas makan.

4. InsyaAllah ianya akan membantu mengempiskan perut jika rajin mengamalkannya.

Selamat mencuba....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua penawar sakit gigi

Kita memang tak tahan apabila sakit gigi menyerang kita.
Sakitnya hanya Allah sahaja yang tahu. Petua penawar sakit gigi dibawah ini boleh diamalkan untuk meredakan sakit gigi.

Dalam keadaan terdesak dan tak tahan dengan sakit gigi yang menyerang, sebelum berjumpa dengan doktor elok ikuti petua ini.

Caranya :

1. Ambil seulas bawang putih dan sedikit garam.

2. Tumbuk kedua bahan tersebut dan sapulah di bahagian gigi yang sakit atau berlubang.

3. InsayAllah kesakitan akan segera berkurangan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 23 Mac 2011

How to make money with online free.

Have you ever dreamed about a real and easy way to make money online for free, even if you have absolutely no experience at all?

Don't worry...you can!
If you have a blog or website, you can turn your precious website or blog traffic for revenue.

There is several way to earn money online free :

1. From pay-per-click program.

Join affiliate program that offer you pay-per-click rate to maximize your income stream.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selasa, 22 Mac 2011

Makhluk pelik atau aneh

Allah menciptakan makhluk yang pelik dan aneh, dan ianya bukan mustahil. Tetapi mungkin ada dikalangan kita yang belum pernah melihatnya.

Disini saya ingin kongsikan gambar-gambar makhluk yang pelik-pelik.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pentingnya kepercayaan yang diberi pasangan

Mengapa ada orang yang kerap sukar untuk mempercayai orang lain?
Dan mengapa masih ada pasangan yang tidak mempercayai suami atau isteri walaupun setelah hidup bersama sekian lama?

Mungkin juga sebab kerap menyebut perkara-perkara yang kadangkala menyentuh hati pasangan.
Bak kata pepatah inggeris ' You're what you say'. Orang akan dinilai dari perkataannya, dan kepercayaan ( trustworthiness) diperolehi dari kata-kata dan perbuatan yang dilakukan.

Wajah, penampilan, kekayaan, pangkat dan sebagainya hanya alat untuk mempengaruhi atau memujuk orang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Isnin, 21 Mac 2011

Petua menghilangkan kelemumur atau ketombe

Tahukah anda bahawa daun inai boleh digunakan untuk merawat masalah kelemumur atau ketombe.

Caranya :

1. Ambil secekup daun inai.

2. Tumbuk atau blender daun inai tersebut dan tambahkan sedikit air perhan limau nipis.

3. Lumurkan pada seluruh kulit kepala dan biarkan selama satu jam.

4. cuci dan bilas hingga bersih dengan menggunakan shampoo seperti biasa.

5. Lakukanlah sekali seminggu insyaAllah masalah kelemumur anda akan hilang dengan segera.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua melegakan selsema

Untuk melegakan selsema anda boleh menggunakan kunyit hidup. Bagai mana?
Ikuti cara dibawah ini.

Caranya :

1. Ambil kunyit hidup dan tumbuk hingga mengeluarkan air.

2. Kemudian sapu memanjang di atas batang hidung hingga ke ubun-ubun.

3. Lakukan sekerap yang boleh.

4. InsyaAlah selsema tersebut akan sembuh dan hilang dalam jangka masa tiga hingga empat hari sahaja.

Selamat mencuba....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tips dan petua menangani Obesiti

Obesiti atau kegemukan terjadi apabila kalori yang masuk kedalam badan melebihi kalori yang diperlukan untuk aktiviti sehari-hari kita.
Kita memerlukan kalori sebanyak 1200kcal sahaja sehari, jika kita mengambil lebh dari yang deperlukan maka lebihan tersebut akan menjadi lemak yang menyebabkan obesiti.

Kegemaran mengambil makanan segera dan malas bersenam jelas mempermudahkan seseorang menghidap obesiti.

Peringkat kegemukan diklasifikasikan sebagai berikut :

20-40 %  kelebihan berat badan : Ringan.
40-100% kelebihan berat badan : Sedang.
>100%    kelebihan berat badan : Berat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ahad, 20 Mac 2011

Petua menghilangkan bekas jerawat

Untuk menghilangkan bekas jerawat dengan cara mudah menggunakan santan, ikuti cara dibawah ini :

Caranya :
1. Perah kelapa ambil santannya tanpa dicampur dengan air dan ambil patinya.

2. Bersihkan muka seperti biasa .

3. Sapukan dimuka setiap malam sebelum tidur.

4. Anda akan mendapat kesan yang menggalakkan malah pati santan ini dapat mencerahkan kulit yang kusam.

Selamat mencuba...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 19 Mac 2011

Petua memakai pemerah pipi atau blusher yang betul

Jika memakai pemerah pipi atau blusher, jangan terlalu terang sehingga wajah kelihatan seperti badut.
Mengaplikasikan pemerah pipi yang betul akan lebih mencantikkan wajah anda, dan akan terlihat cantik semula jadi.

Petua  memakai  pemerah pipi atau blusher yang betul :

1. Blusher jenis serbuk.

Paling sesuai digunakan selepas memakai bedak debu atau loose powder. Ia akan melapisi bedak debu sekaligus membuatkan solekan gebu bersinar. Gunakan berus pemerah pipi kemudian sapukan ditulang pipi, jangan terlalu tebal cukup dengan sapuan nipis dan rata.

- Gunakan berus kecil untuksapuan sederhana pada tulang pipi, dimulakan dari pelipis ke arah hidungselebar 2 inci.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 18 Mac 2011

Petua menghaluskan tangan

Kulit tangan yang kasar mungkin tak dapat dilihat dengan mata kasar.
Namun bagi wanita yang inginkan kesempurnaan tentu hal ini akan diambil kira juga.

Petua menghaluskan tangan berikut ini,  boleh anda lakukan dirumah tanpa menggunakan modal yang banyak.
Bahan-bahan :

- Sebiji buah pisang yang masak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 16 Mac 2011

Petua menegangkan kulit muka

Sesiapapun inginkan kulit muka tegang dan licin tanpa cela.
Tetapi kadangkala proses penuaan yang tak dapat dielakkan serta cara penjagaan yang tak betul mempercepatkan kedut diwajah kita.

Untuk mengatasinya dengan cara yang mudah ikuti petua dibawah ini.

Caranya :

- Ambil tepung ubi kayu atau tapioca (biasa dijual dipasar raya) dan timun.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua hilangkan bulu roma di badan

Cara pertama :


Untuk menghilangkan bulu roma yang lebat menggunakan limau nipis, ikuti petua dibawah ini.


Caranya :


- Ambil sebiji limau nipis, ambil jusnya.


- Campurkan dengan 2 sudu makan gula pasir.


- Sapukan pada tangan dan kaki yang mempunyai bulu roma lebat. Biarkan selama 5 minit. Lepas tu gosok2 kan dengan tapak tangan sehingga gula jatuh berguguran.


- lakukan setiap hari selama dua minggu, insyaAllah bulu roma akan hilang.



Cara kedua :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kilatkan kuku kaki

Untuk mengilatkan kuku kaki anda caranya senang sahaja.
Ambil berus gigi yang tidak digunakan lagi, dan ambil sedikit ubat gigi.

Beruskan pada kuku kaki anda setiap kali anda mandi atau sekali sehari.
Hasilnya kuku menjadi bersih dan berkilat.

Dengan selalu melakukan cara diatas, kuku anda akn menjadi bersih bersinar dan berkilat.

Selain itu ianya juga tak perlu kos yang tinggi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua awet muda bah 2.

Kali ini kita akan bincangkan mengenai petua awet muda bahagian 2.
Laman Petua Sukma telah membuat catatan tentang Petua awet muda, jadi kali ini merupakan cara lainnya untuk awet muda.

Kepada mereka yang ingin kelihatan muda sentiasa, baik ikuti petua dibawah ini.

Caranya :



Amalkan mandi ais blok sebulan tiga kali.
Selepas mandi seperti biasa, ambil ais blok atau ais kiub yang biasa kita buat dirumah, kalau menggunakan ais blok yang besar pecahkan terlebih dahulu.

Kemudian sapukan atau gosokkan keseluruh badan.
Anda akan merasakan kulit menjadi tegang selepas mandi.

Amalkan, pasti anda akn dapat melihat hasilnya, insyaAllah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua cantikkan rambut

Untuk petua mencantikkan rambut kali ini, Laman Petua Sukma  menggunakan bahan yang senang untuk didapati dan caranya mudah saja.


Caranya :



- Ambil beberapa helai daun kangkung.

- Ramas dalam semangkuk air hingga hancur.

- Kemudian sapukan air ramasan kangkung tadi pada rambut.

- Biarkan selama 30 minit.

- Selepas itu bolehlah basuh maam biasa.

- Lakukan setiap hari, InsyaAllah rambut anda akan menjadi lembut, cantik dan berkilat dalam masa 2 ke 3 minggu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua hilangkan kedut bawah mata

Laman Petua Sukma kali ini akan membincangkan jalan penyelesaian untuk kedut bawah mata.
Macammana nak hilangkan kedut bawah mata?

Sebetulnya senang sahaja jika kena dengan caranya.

Iaitu :

Hiris sedikit daun lidah buaya atau aloevera, secara melebar lalu sejukkan didalam peti sejuk selama 15 minit.
Selepas itu letakkan diatas mata ( tekapkan pada kedua-dua mata ) untuk hilangkan kedut di bawah mata.

Lakukan tiga kali seminggu, insyaAllah bahagian bawah mata anda akan menjadi licin dan tak berkedut lagi.

Selamat mencuba... 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Selasa, 15 Mac 2011

Petua merawat demam campak atau chicken pox

Untuk mengurangkan demam campak atau chicken pox, boleh ikuti petua dibawah ini.



Caranya :

1. Minum air kelapa muda untuk mengurangkan iritasi akibat demam campak.

2. Selepas bintik-bintik campak keluar, makan kuning telur yang direbus supaya penyakit demam campak tersebut tidak berulang dan supaya bisa campak akan surut..

3. Ambil air cucian beras yang pertama sebagai mandian, ini untuk mengeringkan dan menghilangkan kesan campak.

4. Mandi tanpa menggunakan sabun selama tiga hari.

InsyaAllah demam campak atau chicken pox akan sembuh tanpa meninggalkan tanda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tanda-tanda berbahaya pada bayi baru lahir

Apa kabar semua....
Laman petua kali ini akan membincangkan masalah yang mungkin dialami oleh New Born Baby.

Beberapa tanda yang merbahaya pada bayi yang baru lahir atau New born baby, antaranya :

1. Menangis berterusan dan tidak berhenti.

Jika bayi menangis berterusan dan tak mahu berhenti selepas puas dipujuk, diberi susu, dan pelbagai lagi usaha yang dilakukan untuk menenangkannya, jika berhentipun hanya apabila sudah kepenatan. 
Mungkin disebabkan disebabkan oleh sakit perut.

Mungkin perut menjadi kembung kerana telah banyak angin  dalam usus.
'Colic' atau penghadaman yang tidak sempurna boleh menyebabkan perut kembung.
Ada juga kes usus terbelit atau tertusuk ( interseption ). Keadaan ini kritikal dan perlu perhatian yang serius.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sabtu, 12 Mac 2011

Musibah gempa bumi dan tsunami Jepun

Semalam 11-03-2011, pada pukul 1.45 waktu tempatan, Jepun dilanda gempa bumi 8.9 skala richter dipantai Sendai.
Kemudian beberapa minit selepas itu di hentam dengan gegaran kedua 7.4 skala richter.

Disebabkan gegaran yang terlalu kuat tersebut Tsunami setinggi 10 meter melanda Sendai dan meranapkan segala benda yang berada dilaluannya. Menenggelamkan Wilayah Sendai dan sekitarnya.
Dijangka 1000 orang terbunuh, setakat ini belum ada laporan kerosakan yang rasmi dan angka korban sebenar juga belum diketahui.

Anggaran kematian meningkat kepada 10.000 orang apabila Agensi berita Kyodo melaporkan gagal menghubungi lebih 10.000 penduduk di pekan nelayan dan pelancongan Minamisanriku, Miyagi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 11 Mac 2011

Petua mendapatkan anak lelaki

Pada post saya yang lalu, saya dah tulis petua tentang petua mendapatkan anak perempuan.
Kali ini kita kan bincangkan petua untuk mendapatkan anak lelaki pula.

Sebenarnya benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa kromosom X dan kromosom Y. Sedangkan benih isteri hanya membawa kromosom X. Bergantung pada percantuman kromosom sama ada XY ( anak lelaki), atau XX ( anak perempuan ).

Untuk mendapatkan anak lelaki lakukanlah bertentangan dengan petua cara mendapatkan anak perempuan.
Iaitu :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua mendapatkan anak perempuan

Petua mendapatkan anak perempuan dibawah ini tidak boleh dijamin 100% keberkesanannya.
Hanya dengan izin Allah anda akan mencapai 70% kejayaan. Yang penting berusaha..

Ikuti petua dibawah ini untuk mendapatkan anak perempuan :

1. Banyakkan makan makanan yang masam dan berasid seperti limau, asam, nenas, cuka, air dan minuman bergas.
Jangan makan makanan laut seperti kerang-kerangan, sotong dan udang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua Seri Pengantin

Ulam-ulaman juga boleh menaikkan seri pengantin, biasanya calon pengantin mesti mengamalkan ulam ini sebulan sebelum hari persandingan. Petua untuk menaikkan seri pengantin ini sangat elok untuk diamalkan.

Bahan-bahannya :

- Temu pauh.
- Nasi panas.
- Ikan bilis.

Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 9 Mac 2011

Persediaan menyambut kelahiran

Ramai ibu terutama bagi yang hamil anak sulung, kurang mengetahui macam mana mahu membuat persediaan untuk menyambut dan menghadapi kelahiran bayi. Ada yang dah tinggal tunggu masa bersalin baru nak beli barang-barang keperluan.

Pastikan anda mambuat senarai barang-barang yang diperlukan untuk mengelakkan keciciran.

Antara barang-barang yang perlu dibawa ke hospital ialah seperti berikut :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua mandi bunga untuk wanita (Mandi permaisuri)

Mandi bunga memang baik untuk bakal pengantin mahupun untuk mandian sehai-hari, ianya berkesan untuk kesegaran badan, menaikkan semangat diri dan menceriakan aura diri kita.
Dibawah ini saya ingin berkongsi petua dan cara-cara mandi bunga.

Untuk mandi bunga ini tak perlulah anda pergi ke spa ataupun pusat-pusat kecantikan, sebab ianya senang dibuat sendiri. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jumaat, 4 Mac 2011

Merancang Jantina Bayi mengikut cara Cina Purba

Merancang jantina bayi menurut Teori Cina purba sebenarnya telah lama diamalkan, hanya saja masih ramai yang tidak mengetahuinya.
Disini saya akan kongsikan petua untuk merancang jantina bayi yang pernah saya amalkan dan Alhamdulillah berkesan.
Tetapi saya tak menjamin anda juga akan mendapatkan hasil seperti saya, semuanya bergantung pada rezeki ketentuan Allah. Apa salahnya mencuba...

Lihat rajah dibawah ini :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, 3 Mac 2011

Petua menyerikan rambut

Untuk menyerikan rambut anda, boleh ikuti petua menyerikan rambut dibawah ini menggunakan limau perut/limau purut.

Caranya :

1. Ambil 2 atau 3 biji limau perut/purut, potong kepada empat bahagian setiap satunya.
2. Lurut dan gosok-gosokkan pada kulit kepala.
3. Urut-urut sekejap kemudian basuh seperti biasa.

Khasiatnya :

Air buah limau perut/purut mampu menguatkan akar rambut dan membantu mengatasi masalah kelemumur/ketombe.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua membersihkan alat sulit lelaki (Mandi lengkuas).

Untuk kesihatan dalaman dan luaran lelaki boleh juga membuat mandian lengkuas ini.

Bahan-bahannya :

- Daun dan isi lengkuas.
- Daun serai wangi.
- Serbuk kunyit.

Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua menghilangkan gatal dikulit kepala

Untuk menghilangkan gatal dikulit kepala boleh mengikuti cara dibawah  ini dengan menggunakan lada putih.

Caranya :

1. Lada putih ditumbuk.
2. Sapukan lada putih yang sudah ditumbuk tadi kekulit kepala, kemudian sapukan sedikit air.
3. Ratakan keseluruh bahagian kepala serta lakukan urutan yang lembut.

Khasiatnya :


Lada putih ini selain bersifat sejuk, ianya juga dapat membantu menghilangkan kegatalan dikulit kepala.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Petua melicinkan kulit

petua melicinkan kulit ini menggunakan bahan-bahan kecantikan tradisional yang mudah untuk didapati, iaitu kunyit.

Caranya :

1. Jemur kunyit hidup hingga kering.
2. Isi kunyit digoreskan kebatu untuk mengeluarkan airnya.
3. Tadah air kunyit tersebut dan sapukan kebahagian badan dan muka.

Kasiatnya :

Air kunyit ini jika diamalkan selama beberapa minggu ia akan membantu membuang bulu-bulu roma di muka
dan seluruh bahagian badan. Kulit muka dan badan akan menjadi licin dan cantik jika rajin mengamalkannya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Haid atau Menstruasi wanita

Jarang orang memperkatakan tentang topik ini. Iaitu haid/menstruasi adalah salah satu tanda kedewasaan fizikal seorang wanita. Jika seorang remaja telah mengalami haid atau menstruasi maknanya dia telah dapat melakukan fungsi reproduksi seorang wanita.

Ini merupakan peristiwa penting kerana wanita akan mengalaminya sehinggalah menopos. Namun masih ada juga wanita/remaja yang kurang mengerti apa yang terjadi pada tubuhnya sehingga mereka menyimpan pelbagai pertanyaan itu dalam benak mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mengapa wanita kehilangan nafsu seksual?

Setiap pasangan menginginkan hubungan seksual yang harmonis, hangat dan menyenangkan.
Tapi adakalanya apa yang diinginkan tak seperti yang didapatkan bila isteri kehilangan hasrat seksual.
Ada beberapa sebab ianya terjadi demikian.

Antaranya :

1. Tekanan/psikologi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rabu, 2 Mac 2011

Petua rambut bersinar

Untuk membuatkan rambut menjadi lebat dan bersinar boleh sahaja ikuti petua dibawah ini :

Bahannya :

- Santan kelapa.
- Halba.
- Bunga cempaka.

Caranya :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Muammar Gaddafi enggan berundur

Selepas Mesir bergolak, kini giliran Libya pula. Bermula dari 15 Februari yang lalu berlaku kekecohan di Libya untuk mendesak pemimpinnya Muammar Gaddafi supaya meletakkan jawatan. Beribu-ribu orang pemberontak an orang awam mengadakan demonstrasi di sekitar Tripoli Ibu Negara Libya. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...