Nufnang

Pengikut

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS

BE DAN SNE RAHSIA KECANTIKAN PARA ARTIS
5 FAKTOR UTAMA - KEKAL MENAWAN ARTI KATA SEBENAR. 1. Kecerahan Kulit - kulit kemerah-merahan 3. Memperbaiki Gen - menghalang sakit keturunan 4. Metabolik - Metabolisma stabil 5. Anti-Pengoksidaan - awet muda 6. Menganjalkan kulit luaran dan dalaman dan mencantikkan payudara..SMS/WHATSAP/LINE/WECHAT SUKMA 012-3950371

Rabu, 16 Mac 2011

Petua hilangkan bulu roma di badan

Cara pertama :


Untuk menghilangkan bulu roma yang lebat menggunakan limau nipis, ikuti petua dibawah ini.


Caranya :


- Ambil sebiji limau nipis, ambil jusnya.


- Campurkan dengan 2 sudu makan gula pasir.


- Sapukan pada tangan dan kaki yang mempunyai bulu roma lebat. Biarkan selama 5 minit. Lepas tu gosok2 kan dengan tapak tangan sehingga gula jatuh berguguran.


- lakukan setiap hari selama dua minggu, insyaAllah bulu roma akan hilang.



Cara kedua :




Antara cara tradisional yang boleh digunakan untuk menghilangkan bulu ketiak atau bulu roma. Dan ini adalah diantara cara yang paling senang dan berkesan dengan menggunakan bahan seperti kapur sirih dan kunyit hidup.

Caranya:

1. Pertama, bulu ketiak atau bulu roma yang nak dihilangkan tu mestilah dicukur atau dicabut terlebih dahulu. 

2. Selepas itu potongkan sidikit hujung ibu kunyit supaya rata dan celupkan ibu kunyit ke dalam kapur sirih dan gosokkannya hingga rata keketiak atau tempat yang nak dihilangkan bulunya selama beberapa minit. Tetapi jangan gosok terlalu kuat nanti melecet dan luka, agak2 je lah ye... 

3. Kemudian bilas semula dengan air bersih. 

4. Lakukannya selama beberapa kali hingga bulu yang tak dikehendaki tersebut hilang. 

Petua ini juga elok dicuba oleh anak perempuan dan lelaki yang masih belum tumbuh bulu ketiak bagi menghalangnya daripada tumbuh.


Cara ketiga: 


Bahan-bahannya:




  • Gram flour (macam tepung dal untuk buat maruku).
  • Yogurt biasa tanpa perisa (perisa asli)
  • Sedikit minyak zaitun.
  • Mangkuk
  • Sudu untuk mencampurkan bahan.
Caranya :

  1. Tuangkan 1/4 cawan tepung gram /gram flour kedalam sebuah mangkuk, bilangan tepung boleh ditambah sesuai  dengan  luasnya bahagian badan yang nak disapu.
  2. Campurkan dengan 1 sudu teh minyak zaitun, dan yogurt. Campurkan sebati.
  3. Sapukan kebahagian badan yang berbulu, tebalkan sedikit sehingga bulu roma ditutupi dengan campuran bahan tadi.
  4. Tunggu sehingga kering, kemudian bila dah kering gosok dengan tangan sehingga tepung akan berguguran dari badan disertai dengan bulu roma.
  5. Lakukan seminggu sekali sehingga bulu benar-benar hilang.
  6. Selamat mencuba.
Cara keempat:

Cuba gunakan kaedah bleaching, sapukan krim bleaching keseluruh badan (pastikan rata) sebab bleaching boleh memutihkan sekali badan kalau tak rata nanti ada yang putih dan ada yang gelap plak.
Cara ini saya rasa adalah cara yang paling senang untuk dilakukan.
Boleh ulang setiap sebulan atau 2 bulan sekali untuk kulit biasa, dan 3 hingga 6 bulan sekali untuk kulit yang agak sensitif.

Kalau kulit terlalu sensitif cuba sapukan sedikit kat mana2 bahagian kulit, jangan sapu satu badan dulu, tunggu sekejap. Kalau takde rasa pedih atau gatal yang melampau bolehlah gunakan untuk satu badan.
Selepas 20 minit atau 30 minit basuh atau mandi macam biasa, anda akan nampak bulu dah jadi perang dan tak nampak lebat lagi. Bila selalu buat kaedah bleaching ni lama2 bulu roma menjadi halus dan tak gelap lagi.

Tapi jangan guna kat kawasan tut ya...nanti lain plak jadinya, saya tak bertanggung jawab tau....!


Sumber how.com.

How to get rid of unwanted hair in your body.







  • Mix equal parts gram flour and yogurt in a small bowl. The amount you'll need depends on how large the area is that you'd like to remove hair from; you might need as little as 1/4 cup or more than 1 cup of each.

  • Add two or three drops of olive oil. Incorporate it into the flour-yogurt mixture ingredients until it is well-mixed.

  • Apply the concoction to your skin on your body where your unwanted hair is growing. Administer a thick application that leaves all hair well-covered.

  • Wait for the mixture to dry completely on your skin. When it is dry, rub it off using your fingertips. As the mixture flakes off, it will take your unwanted hair with it, from the roots.

  • Repeat this procedure once a week for several months in order to notice a significant reduction in hair growth.
  • Cara kelima:

    Dengan bleaching cream.


    Asantee Skin Hair Bleaching Cream
    “Produk pemutihan kulit pada badan..Kesan SERTA MERTA…
    Boleh dilumur ke seluruh badan ataupun diletakkan di kawasan badan yang kehitaman seperti ketiak, dua siku, lutut, peha atau bahagian-bahagian yang berlipat.
    Penggunaan disyorkan hanya sebulan sekali”
    .
    http://4.bp.blogspot.com/_dFwQKfg9lwY/TSfSeoOASLI/AAAAAAAAAaQ/uQpbPC7BCUY/s1600/assantee-bc.jpg
    Harga Offer Seunit RM 50.00 siap pos laju.
    .
    JENIS SKIN HAIR BLEACHING


    1) Skin Hair Bleaching Cream With Turmeric Extract Liquid Soap
    2) Skin Hair Bleaching Cream With Rice Milk & Pearls Liquid Soap
    3) Skin Hair Bleaching Cream With Tamarind Extract Liquid Soap
    4) Skin Hair Bleaching Cream With Fruit & Pearls Liquid Soap
    5) Skin Hair Bleaching Cream With Pure Mineral & Pearls Liquid Soap
    .
    Consists Of :
    1. Asantee Skin Hair Bleaching Cream 115ml
    2. Asantee Ammonium Bicarbonate 15g
    3. Asantee Milk Powder 5g
    4. Asantee Liquid Soap 30ml
    .
    Direction : For arm and legs
    1. Mix Asantee Skin Hair Bleaching Cream, Asantee Ammonium Bicarbonate and Asantee Milk Powder into the plastic cup.
    2. Leave about 15 – 20 minutes3. Wash off the cream out with Asantee liquid soap.
    .
    Warning :
    Allergic test should be taken before use by the mixed cream. Apply on the inner fore arm. If feeling pain, itchiness or bruises on the contact area, stop and rinse out promptly.
    .
    Info:
    Bleaching body hair is a very convenient way to stop worrying about your dark troublesome body hair without having to actually remove these hairs. Bleaching is extremely popular for treating dark facial hair and unwanted hair on the legs and arms all over the world.
    .
    What Type of Hair to Bleach
    Bleaching is best for body hairs that are dark and thin. Hairs that are thick and long are not suitable for bleaching because they look all the more prominent after bleaching. Also, bleaching hair on a skin that is too dark will result in the lightened hair ending up looking more conspicuous against the darker skin tone, so, bleaching is best for medium to fair skin tones with dark hair. Bleaches of various strengths from ‘mild’ to ‘strong’ are available to lighten various qualities of hairs on different body areas.
    What makes bleaching an attractive option, is that bleaching is painless, convenient and affordable compared to other temporary methods of hair removal employed for removing facial hair. Also, there are no hassles of hair removal like dealing with stubble, ingrown hair, and nicks and cuts, with bleaching! Most commonly bleached areas in the face include upper lips, chin, lower lips and sideburns. A significant number of women who have dark hair on arms, forearms and legs bleach these hairs so that they are not visible.
    If bleaching suits your skin, this method can be quite convenient and would prove to be superior to other methods of hair removal like shaving which needs to be done almost daily to avoid stubble and re-growth. Bleaching is also carried out for body hairs that are located in areas from where it is relatively difficult to remove hair, like the back. Bleaching can also be used to lighten stray hair on other parts of the body like the stomach.
    .
    Where Not to Bleach?

    • Bleaching should be avoided for areas near the eyes and eyebrows because the chemical constituents of the bleach are strong, and may have irritating and harmful effects on the eyes.
    • Bleaching should also not be done on sensitive body areas like the bikini area because of the risk of skin damage and irritation.
    • One should not bleach if the target area skin is broken, irritated, inflamed or infected or if there has been a previous skin reaction to bleaching.
    • Lastly, bleaching may not be the appropriate method for people having sensitive skin.
    BULU ROMA BERTUKAR MENJADI WARNA GOLD SECARA INSTANT!!!!!

    Terdiri daripada :

    1.SKIN HAIR BLEACHING CREAM 115ML
    2.ASSANTEE POWDER 15GRAM
    3.ASSANTEE MILK POWDER 5GRAM
    4.ASSANTEE LIQUID SOAP 30ML


    Produk pemutihan kulit pada badan selamat,kesan serta merta.
    Boleh dilumur ke seluruh badan ataupun diletakkan di kawasan badan yang kehitaman seperti ketiak, dua siku, lutut, peha atau bahagian-bahagian yang berlipat.Penggunaan disyorkan hanya sebulan sekali...


    CARA PAKAI:
    Letakkan item no 1 dlm mangkuk
    Kemudian campurkan item no 2 & 3 skali dlm mangkuk tadi
    Gaulkan sampai sebati and then lumurkan satu badan
    Biarkan meresap dlm 20 minit
    Akhir sekali basuh badan dgn item no 4

    Kesannya, kulit akan menjadi lebih putih.

    ************************************************************
    .
    HARGA PROMOSI
    Harga promosi kami : RM50.00.
    Hubungi Sukma 012-3950371 Jika berminat.
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    290 ulasan:

    1. a'salam....kalau buat petua ni, bulu2 tu hilang dlm mase panjang ke pendek?...saje nak tau

      BalasPadam
    2. Biasanya dalam dua minggu dah hilang...tgk gak bulu tu lbt ke tak...

      BalasPadam
    3. nak tanye..petua nie bole guna tak untuk hilangkan bulu roma dekat muka?

      BalasPadam
    4. Takleh...ni khas tuk badan je..tuk muka sya blm dpt lg petuanya, dah ada nti saya masukkan ye...

      BalasPadam
    5. salam..bulu roma ni akan hilang terus ke atau tumbuh semula?

      BalasPadam
    6. Biasanya akan hilang terus, kalaupun tumbuh balik, dalam masa yang lama. Pastu tak lebat dah...tinggal sikit2 je yg tumbuh...

      BalasPadam
    7. Setiap hari kene buat, berape hari sekali?

      BalasPadam
    8. Buat setiap hari selama dua mgu...

      BalasPadam
    9. salam. nak tny, kali kat tgn n kaki yg da slalu shave, boleh hilang juga ke?

      BalasPadam
    10. Boleh hilang jugak, tpi sebelum tu biarkan bulu jgn shave, buat ikut cara kt atas..insya Allah bulu akan hilang gak..

      BalasPadam
    11. nak tnya, lepas sapu limau nipis ke kulit lepas tu kene tunggu sampai kering atau trus bilas atau macammana?

      BalasPadam
    12. Sapukan ramuan tu ke tempat yg diingini n bile dah agak kering gosok-gosokkan sikit hingga tanggal pas tu basuh...Jgn gosok kuat-kuat nti bulu tertarik sakit plak.

      BalasPadam
    13. betul ke ni?hehe...bkn ape..puas cari petua,,mcm2 bhn,susah nak cari,,tp yg nie simple sgt...nak try la,,,

      BalasPadam
    14. Cubalah cara kat atas tu....insyaAllah berjaya kalau ikut betul-betul cara yg diajar kat atas tu...tq

      BalasPadam
    15. salam...nak tnya...kalau guna sekali sekala..berkesan kah??? maksudnya bukan setiap hari...selang 2 3 hari.....berkesan jugk kah?

      BalasPadam
    16. hmm..klo nak tangalkan bulu kt badan mcm kt perut..bole ke??

      BalasPadam
    17. kalaw gnew limau kecik..limau biasa bole x??

      BalasPadam
    18. @tanpa nama kalau boleh untuk seminggu yg pertama gunalah hari-hari, pastu kalau nak guna selang-selang 2 3 hari selama seminggu sampai hilang blh....

      BalasPadam
    19. @syahmi_messi, nak wat kat perut boleh, cara yg sama gak..tapi xleh gyna limau kecik mesti gna limau nipis...tq

      BalasPadam
    20. sori,,,nak tanya,,bulu roma tuh akan tertanggal ke mase digosok2'n? tq

      BalasPadam
    21. xdelah trs tanggal msa digosk2n 2, tpi lama2 bulu akan semakin jarang/halus n hilang...

      BalasPadam
    22. salam nak tnya..gula pasir nak secubit jekew?

      BalasPadam
    23. lelaki kalau cukur bulu kaki,haram kan?kalo buat ni,tbe2 hlang blu kki,cmane?

      BalasPadam
    24. Kalau air limau nipis tu banyak, gunalah gule dlm 1/2 sudu mkn, supaya ckp pekat n jgn pkt sgt. Cair pun jgn cair sgt...agak-agak jer...

      Kalau taknak bulu kaki tu hilang jgn lah buat...lelaki xde bulu kaki mcm tak macho lah plak...hehe

      BalasPadam
    25. jnya limau tue just ambil airnya la

      BalasPadam
    26. Ha ah...perah n ambil airnye je...

      BalasPadam
    27. saya dh buat kt bahagian perut..tpi kne tnggu smpai kering ke..atau mcm2 lekit2 ckit..bole bilas..

      BalasPadam
    28. Tak pyh tgu kering...lps sapu terus je gosok2kan hingga kering ataupun agak kering sikit, pastu basuh je..

      BalasPadam
    29. kalau guna 2 kali sehari....bole x??

      BalasPadam
    30. saya dh buat dri isnin ..cmpi ckung..tpi sy tgok bulu di perut sy mcm smakin kasar jerk..knp ea/?

      BalasPadam
    31. @Syahmi, biasalah tu...bila dh buat memang mula2 akn trsa kasar, sbb dah kena asid dr limau nipis..lama-lama dia akan menipis...tq

      BalasPadam
    32. salam ..
      klo ta gosok tapa ka ??
      tunggu sampai kering n ta gosok ??

      BalasPadam
    33. Boleh je...tpi seelok2nya gosok....

      BalasPadam
    34. sukma dah penah buat ke? macam simple sgt je petua ni. betulke menjadi? tq

      BalasPadam
    35. brape biji limau kna gna nie??

      BalasPadam
    36. salam..nama saya is..saya ada masalah bulu roma yg lebat di bhg muka..da mcm berjambang plak..lepas tuh..bulu roma rumbuh dr bwh perut hingga kaki...
      nk tny..betul ke dgn cara ini berkesan..ada x petua hilangkan bulu roma di muka..sy risau le..thn depan nk kawen..

      BalasPadam
    37. salam,nme sya syuib.btol ke boleh guna nie???kpda sesiapa yg dh sdah memakai petua ini dan ianya menjadi tolong post yer.....tq :)

      BalasPadam
    38. Sya pernah cba kat tgn n berkesan,skrg bulu roma dah tak lebat lg...berkesan ke tidak bergantung kepada selebat mana bulu roma yg nak dihilangkan tu n kena rajin..kalau wat sesekali je nti lambat kesannya....

      BalasPadam
    39. As salam, saya nak tanya, sehari berapa kali nak buat cara nie???

      BalasPadam
    40. bulu yg lebat boleh dihilangkan x?(Syuib)

      BalasPadam
    41. Sehari sekali je, bulu roma lbt pun blh hilang kalau ikut cra yg btl...

      BalasPadam
    42. no gsok 2 gnew apew ea ????????

      BalasPadam
    43. gosok gune tangan pon blh....atau kalau xnak gne tgn gune je span yg lembut.

      BalasPadam
    44. salam...boleh tak guna untuk hilangkan bulu roma atas bibir

      BalasPadam
    45. boleh cube, tpi kalau rsa pedih baik hentikan...kulit muka kta lbh lembut dari kulit kaki n tngn..

      BalasPadam
    46. kiranya boleh laa hilangkan bulu roma di muka??

      BalasPadam
    47. adew capew2 y da try ano kat mkew????? ilang x bulu romnye???????

      BalasPadam
    48. after amik dya mia air campur dgn gla..then blih sapu ke bhgian yg ada bulu rOma laa??

      BalasPadam
    49. gna air lmau nipis shja ka??
      xperlu tmbah air lain dah ka??

      BalasPadam
    50. Yap...amik air limau nipis tu campur gula kaau n sapu kat bulu roma, tu je. N tak yah tambah air lain lg...

      BalasPadam
    51. SALAM...
      boleh x jelaskn lg cmne nak gune petua ni?
      mksd sy..berapa sudu gula?
      then ..bila perahan limau nipis n gula campur..
      just sapu kt tpt yg kt nak?gosok pakai apa?tgn or limau nipis?

      BalasPadam
    52. @haslinda,ambik sebiji limau nipis potong dua perah airnya, campur dg 1 sudu gula pasir. Pastu kacau rata, n sapukan ketempat bulu roma tu, biarkan sekejap kemudian gosok2kan dengan tangan sehingga larutan gula n limau nipis gugur macam daki.

      Jangan kuat sangat nti sakit terkena bulu. Boleh juga gosok menggunakan span lembab, kalau taknak guna tangan.tq...lakukan sehingga bulu roma hilang.

      BalasPadam
    53. ohhh...terima kasih byk2 tau..
      info ni sgt bgs,,sy akan cuba...
      utk ketiak bole ker?hehehe

      BalasPadam
    54. kat ketiak pon boleh..ikut cara yg sama.

      BalasPadam
    55. klw guna hula kasar blh x??
      kna wt pas andy ke sblom erh,.,

      BalasPadam
    56. Wow... petua yang sangat baguih.. Nak cubalah.. Hrp2 berkesan... Tq awak...

      BalasPadam
    57. Blg gune gula kasar, buatlh sebelum mandi...
      sama2 tq kt awak....

      BalasPadam
    58. nmpak menarik..mau cuba gak..

      BalasPadam
    59. insyaALLAH lepas raya ni nk kawen.tp risau bulu kaki nmpk lebat je..huuu..doakan sy berjaya ye kwn2

      BalasPadam
    60. nk bt pg ke tghr ke ptg ke mlm? isma.

      BalasPadam
    61. sekali sehari ke?SYUIB

      BalasPadam
    62. ikut suka nk wat pagi ke mlm, tgk bila ada masa watlah,sekli sehari pon dah ckp...

      BalasPadam
    63. nk tya..if jus tu ada y lebih,mujarab x if kita smpn dan guna lagi esoknya?

      BalasPadam
    64. Kalau jus tu elok lg n gulanya tak cair masih boleh guna, no hal...

      BalasPadam
    65. bulu yg cabot mse gosok2 2 pnjng bleq ke cmne,.,??
      tme cmpor gula 2 kt jus x ley bg cairkn ke.,,>??

      BalasPadam
    66. assalamulaikum w.b.t.pade petua sukma ,sye ingin menayakan stu sepilukasi ckit tntng dri niew. saye ade bulu dibhagian bahu..x tahu nk hilngkan care cm mne lagi lah..klw dicukur tkot lebat plk kan..so sye ikot petua sukma niew..bile sye flow up gn petua sukma..sye dah gune cre sukma dah lam due mgu tok gune cre nie..tapi knpe bulu dibhgian bahu 2 lagi brtambh lebat yew...boleh x petua sukma bgi pndpt tntag mslah sye niew..sye tol2 buntu skrg...harap dapt bri kerja sme dri pihak petua sukma..trima ksih...

      BalasPadam
    67. salam..sayA (AG) bukan name sbnar..tapi saya ada mslah bulu roma diseluruh badan saya nie...adakah gn cara petua cukma yg di atas dapat membntu untuk mengugur kan bulux2 pada badan..? saya malu dengan buah hati kerana menegur knapa trlalu byk bulu diseluruh badan..hingga buah hati saya hampir meningalkan saya krna msalah yg saya alami sebegini..adakah guna limau nipis n gula itu dapt membntu tok hilangkan bulu di anggota badan saya nie..sya betulx2 malu sangat2..trima ksih...?

      BalasPadam
    68. salam...kalau sy bt cara ni untuk menghilangkan bulu di atas bibir...ada kesan ape2 x????

      BalasPadam
    69. salam,petua ini berkesan ke tak,sukma yakin ker dgn petua ini?

      BalasPadam
    70. Nak tgk ada kesan sampingan ke tak (wat kat atas bibir), cuba ltk dulu dua tiga kali pastu kalau ada rasa pedih atau merah maknanya tak sesuai, jgn ltk lg kat bibir, kalau tak pedih biasa je..blh teruskan.

      ramai yg cuba petu ni n berkesan, tgk bulu tu tebal k tak, n tengok orang gak. Apa2pun kena cuba dulu baru tahu berkesan ke tak...pada saya berkesan, org lain saya tak tahu lg..yg dah cuba tu macam mana...? any feedback?...

      BalasPadam
    71. @AG, boleh cube cara menghilangkan bulu roma diatas, jika bulu terlalu banyak boleh cuba rawatan laser (kekal), tetapi mungkin memerlukan kos yang agak tinggi..kalau kehadiran bulu tu agak mengganggu seelok-eloknya berjumpalah doktor takut disebabkan hormon yang tak stabil atau adanya peningkatan hormon yang lain, biasanya jika tahap hormon estrogen terlalu tinggi akan menyebabkan tumbuh bulu yang banyak dibadan cuba tanya doktor anda kenapa terlalu banyak bulu dibadan anda.

      @tanpa nama yg ada bulu kat bahu, dh cuba buat waxing? cuba beli wax di farmasi dan pakai dgn betul, cuba dulu kat area lain sedikit jika puas hati baru buat kat bahu tu. mula2 buat petua saya kat atas tu mmg ada yg bulunya bertambah lebat, pastu baru hilang sedikit demi sedikit.

      BalasPadam
    72. Kalau boleh gula n jus tu jgn cair sangat, bulu roma yg tanggal tu akan tumbuh balik tapi makan masa yang lama n tak lagi lebat macam mula2 hanya bulu2 halus je yang tumbuh....

      BalasPadam
    73. so kre nye mmg mkn mse yg lme gk la ye tok
      bulu nye ilng,.,.,agk2 dlm bpe bln tok org yg bulu lebat,.,.??

      BalasPadam
    74. kna gosok dlm bpe min erh,.,

      BalasPadam
    75. Biasanya dalam 1 atau 2 bln bru hilang...n gosok sampai sisa gula n jus kat badan tu hilang je...

      BalasPadam
    76. trme kasih yew petua sukma beri nasihat yg bernas rok saye...owh yew klw wax di farmasi 2 ape nme nye...saye hendak mengtahui dahulu sebelum hendak memakai wax difarmasi bgaimana pihak petua sukma mengsyorkan saye pada wax trsebut...

      BalasPadam
    77. salam... nk tanya...gula ngn perahan limau 2 kne kacau smpai gula larut ke?? ke kacau ckt je??

      BalasPadam
      Balasan
      1. Kacau sampai rata je, xyah sampai larut.

        Padam
    78. salam...petua sukma de x petua tuk ilangkan parut kt kaki?? tq..^_^

      BalasPadam
      Balasan
      1. Ada..tengok petua pasal parut lama dan baru

        Padam
    79. wax tu cari je kat guardian farmasi n tanya wax utk hilangkan bulu, x pasti jenama apa, tpi mmg ada...

      perahan limau nipis ngan gula tu x yah kacau sampai gula lrt, kacau ckt je ckp.

      nak hilangkan parut kat kaki, kalau parut tu banyak n tebal blh guna getah betik muda, potong betik muda ambik getah die n sapukan kat tmpt parut tu hari2 sampai parut hilang.

      kalau malas nak cari getah betik boleh guna toner pengelupasan jenis NV atau AINS COSMETIC sapukan sgga parut hilang...biasanya pedih skt mula2 pastu lama2 baik n parut hilang. harga rm 60.

      BalasPadam
    80. lepas buat dalam 2 minggu pastu kna tnggu ker dlm 1/2 bln atau truskan buat?

      BalasPadam
    81. thnkz ats feedback...^_^

      BalasPadam
    82. oh ye...wat yang tanya ttg wax, krim penghilang bulu jenama VEET pun ok, n elok untuk kulit sensitif.

      kalau xnak cukur jgn guna krim saving guna je krim penghilang bulu, biasanya sapukan je krim tu kat tempat bulu yg nak dibuang pastu tekapkan kain dia n tunggu dalam 10 atau 15 minit ( ikut arahan pada kotak), pastu bolehlah tarik kain tu...semua bulu akan tertanggal....pastu blh basuh n sapu lotion.

      BalasPadam
    83. salam,sukma....kalu bulu sy lebat cam laki leh guna ke petua ni....sbb sy kecik mmg bulu kaki sy mcm lelaki wlpn sy pmpuan....sedih sgt2...sy dh guna veet tp kulit sy still sensitif n luka...kalu leh nk guna petua org2 tua je

      BalasPadam
      Balasan
      1. bulu lbt pun blh gune petua ni...kalau rajin nti lama2 bulu kaki tu jadi halus je, dia ttp akan tumbuh jugak tapi taklah kasar mcm sebelumnya..

        Padam
    84. salam...klo guna limau kasturi bole tak instead limau nipis???

      BalasPadam
      Balasan
      1. xleh...mesti limau nipis. Limau kesturi nti x sama kesannya.

        Padam
    85. sy biasa kacau smp gula hncur..emm..mujarab ke x ek?

      BalasPadam
    86. salam sukma,klo guna cara kedua y pakai gram flour tu berkesan cepat x??skg sye tgh guna cara limau nipis..cm xder efek pon...

      BalasPadam
    87. Limau kesturi tak boleh kena gune limau nipis gak,kacau gula sampai hancur x de masalah, @buntu dah bapa lama cuba guna limau nipis? Kesannya bkn serta merta, kena seminggu dua baru nampak....pastu kalau tak berkesan gak gunalah cara kedua tu....aya tak tahu pada org lain...pda saya berkesan..

      BalasPadam
    88. saya da gne lbih seminggu..cmner nak buat bila gosok tu bulu tanggal sekali..nie saya buat x tanggal2 pon..ramuan saya salah kot..ker kne tggu btol2 kering baru gosok??
      TQ~

      BalasPadam
    89. sy da gna smpy mgu ke3 ni,.,.,bru bulu2 nye mla jrng,.,nmpk gak ksan nye,.,.
      xp sy nk pstykn sme ade,.,.mse gosak 2 kna pstikn bulunye tngal or cmne erh,.,
      klw gosok time sapu jus limau x pe gk ker,.,.
      or kna tgu kring jg bru gosok,.,.

      BalasPadam
    90. kena tgu kering dulu baru gosok...

      BalasPadam
    91. tapi bile dah kering, gosok kuat kuat tak tanggal pun bulu. sakit je lebeh. camne eh ? memang kena gosok sampai tanggal eh ?

      BalasPadam
    92. Just gosok jerr...x tanggal pon xpe. Nti lama2 dia jrg n tak lebat lg.

      BalasPadam
    93. okeyh thank you !

      BalasPadam
    94. dia akan tanggal sebab lekit gula ker ape??

      BalasPadam
    95. saya dah buat beberapa kali..tapi selaps e2 kulit saya menadi kering seperti bersisk...knpa mcm 2?? adakah x baik tuk saya buat lagi???

      BalasPadam
    96. Kulit menjadi kering dan bersisik mungkin disebabkan kulit awak sensitif dengan limau nipis, jika kekeringan agak melampau baik hentikan rawatan, mungkin cara ni x sesuai untuk awak..tq

      BalasPadam
    97. sukma,sy dh cuba beberapa kali..biasanya brapa lama nk kering ye..penah 1 mlm sy cuba buat b4 tidur,smp bgun sahur pun xkering2 gak..cane tu?apa y salah pd ramuan sy ye sbb sy cmpur gula n limau nipis je...kaget sih..dh nk kawen ni..

      BalasPadam
    98. klw gula krng x pe ker,.,
      hehaaaaaaaaa,.,.mkin jrng bulu2 nye,.,.sonok,.,.
      xp mkn mse yg lme gak ar,.

      BalasPadam
    99. Betullah tu...guna gula ngan limau air limau nipis je...mungkin campurannya terlalu banyak air limau nipis, dia mesti jgn terlalu cair dan jgn terlalu pkt, kalau rasa cair tambahkan skt gula...

      BalasPadam
    100. tanpa nama, share la testimoni awak pakai petua limau nipis tu, macam best je

      BalasPadam
    101. sukma.. nak tanya sikit.
      1. limau nipis tu limau kapas ke? confuse lar sedikit..
      2. boleh letak pada rambut ? (sbb rambut tumbuh sedikit pada dahi)
      bantu aku eh.. aku baru 17 thn bulu dah mcm monyet haduihhh..! HELP ME!

      BalasPadam
    102. salam... petua ini sesuai digunakan kat blakang badan x?

      BalasPadam
    103. Limau nipis tu yang selalu wat masak (besar, yg kecik namanya limau kasturi)..blh wat kat dahi gak ...
      utk belakang badan pon blh, tapi kenalah mintak tlg mak ke sapa yg sapu n gosokkan...x sampai kan....

      BalasPadam
    104. sy da wt kt 2 bulan da jrg,.,x p bulu yg cabot to mseh tumbo blek cmne too,.,.em

      BalasPadam
    105. kalo punya bulu kaki lebat n pjg, kena jga ka? or hanya utk jenis bulu kaki yang halus saja?

      BalasPadam
    106. boleh buat kat muka x?

      BalasPadam
    107. saya dah cabut bulu kaki..licin...bleh x gne petua ni nk bg akar bulu kaki ni mati??

      BalasPadam
    108. salam , saya nak tanya kalau saya cukur dulu lepas tu baru pakai petua sukma tu boleh x ? menjadi ke kalau sy buat mcam tu ? sebab nulu saya terlalu lebat lah sekarang .. saya rasa nak cukur dulu lepas tu baru sapu air limau tu ..
      apa pendapat sukma ?

      BalasPadam
    109. kalau kat bulu pehe bole x? tq

      BalasPadam
    110. Salam, saya da cuba hari yg 3. Alhamdulillah bulu roma yang lebat di kaki gugur ketika sapu dengan tangan. Rakan2 buat seperti cara Sukma ajarkan

      BalasPadam
    111. cube ajar care2 nye..amek air limau je ke?pastu campo gula?mcam mne?pliss

      BalasPadam
    112. Ye, ambil air limau & campur gula & kacau. Sapu pada bulu roma, tunggu sekejap. Agak2 kering sapu semula cara ke atas. time kita sapu tu de bulu roma tercabut sekali. buat hari2. saya pun dlm proses ikut petua ni. moga2 menjadi la

      BalasPadam
    113. kalo buat limau je xbole ke? tnpa campurkan dgn gula?

      BalasPadam
    114. nk tnyEr,,, klau da bUwART petUa NIeYH,,nnty buLU2 2 akn tUMbuh smulA Kew,,AtAU AKN hilang unTuk slAmA NYEEE,,,???? HRAp sukMa bgi resP0Nd larH,,SBB SYe bru j nk cbe,,,tk0t nnty lgi brtmbh lEbaT BULU Sye,,,

      BalasPadam
    115. sukma ada ckp, akan tumbuh...tp xlebatla mcm sblm ni. nipis jela..kot..

      BalasPadam
    116. kAk sukma,,,bt0l k petua ni,,? cm tkot lk nk cbe,,hkum nye hram k halah ea?? cm was2 r,,,

      BalasPadam
    117. bt0l kEW x lbat,,ermmm,,cmnEH NK buwART bulu2 2 hilAng wt slaMA nyee???

      BalasPadam
    118. pompuan xpe kot. tp kalo bulu kening tu la haram. sbb nk tunjuk. betis tu nk tunjuk kt org jugak ke? hehe..aurat

      BalasPadam
    119. betis tu utk suami, klu tujuan pamer pd org len jd haramla.

      BalasPadam
    120. tpy ustzh ckp d0sa,,2 yg tkot nk bUWart,,

      BalasPadam
    121. slm,,mse nk wt spu kn kt bulu 2,,nk spu smpai bulu 2 cabut k,,xp0n kne spu j,,

      BalasPadam
    122. yg saya penah dgr klu smpi menyerupai lelaki, & suami benarkn xpe. klu dedahkn jd haram. yg xleh bulu kening. waallahuallam.

      BalasPadam
    123. slm,,lpas 2 mnggu bUwaRT nieyH,,nk kne buWArt lgi keW,,

      BalasPadam
    124. iye, bulu kening xbole..betis kalo tutup aurat xpe. Allahua'lam~

      BalasPadam
    125. nak try kat tngn n kaki tp takot mkin lbat la...lau xhilang xpe,juz risau mkin lbat je...hmm.ade ke kesan mcm tu lpas wat coz nk sgt cube petua ni sbb nmpk cm snang..lau cukur ble tumbuh dye akn mkin lbat n bulunye jd kasar.

      BalasPadam
    126. kalo tanpa gula, bole buat x? sapu dgn jus limau nipis je?

      BalasPadam
    127. kalau guna lemon boleh tak ?

      BalasPadam
    128. mana tuan sukma xjawab2 lg soalan ni..guna limau nipis je tnpa gula bole x? huhu

      BalasPadam
    129. kalau bulu ktiak bole.. hahahaha

      BalasPadam
    130. sukma menyepi sebulan..

      BalasPadam
    131. Salam,

      Suggest kurangkan bulu dulu dgn depilatory heater ni dl then br amalkan petua ni.. lg cepat rasenye =)

      http://sellandsold.blogspot.com/2011/11/hot-item-depilatory-heater.html

      BalasPadam
    132. pe tu zuma, terangkan

      BalasPadam
    133. saya dh buat seminggu. hasilnya ade skit2 je..sy try buat tanpa gula. bole juga. kasi gosok kuat skit. baru tanggal bulu tu skit2. 2-3 helai je..haha. lepas 3 mggu xtaula plak

      BalasPadam
    134. bole x tau sesiape yg dah menjadi ? ?
      plz infom ..
      hehe . .
      sy buat mcam xjadi je ? ?
      or sy slah buat . .
      hihi

      BalasPadam
    135. Sorry yerk...hilang jap.
      Sesapa yang nak cuba petua sukma ni blh je, lps cukur n gune pun blh.

      Seelok2nya gunekan ikut ramuan yg betol mcm kat atas tu, ada yg wat tanpa gula pun blh mungkin sbb bulu roma die jenis yang jarang dan halus kot.

      BalasPadam
    136. Pastu lepas gune petua ni n bulu dah hilang seelok2nya lakukan lagi petua ni untuk maintain sekurang2nya 2 minggu sekali.

      Terima kasih..harap bermanfaat.

      BalasPadam
    137. letak gula kt ramuan tu, apa tujuan dia? supaya dia lekit2 mcm gam then senangla nk dicabut. mcmtu?

      BalasPadam
    138. npe sye wat,,mkin kasar jerrrrrrrrr,,klu gune rawatan laser uh,,,,mahal x

      BalasPadam
    139. ade kesan sampingan x lepas gune nie??

      BalasPadam
    140. kena ltk gula tu supaya bulu tercbt skli masa gosok.

      Mula2 wat mmg kasar sebab kesan dari limau nipis tu..teruskan je, lama2 dia tanggal n makin halus. Rawatan laser biasanya sekali wat dari RM350-800.

      Takde kesan sampingan jikawat petua ni sebab ianya hanya bahan tradisional je.

      tq

      BalasPadam
    141. kalau cukur dulu baru gune petua ni bole ye sukma ? menjadi ke ? hehe

      BalasPadam
    142. ini aman ga bro. takut kulit jadi kenapa2.

      BalasPadam
    143. @tanpa nama, blh cukur dlu baru gune petua ni...

      @ diana....untuk kulit sensitif cuba dulu kalau merah atau pedih jgn teruskan maknanya tak susuailah tu...

      BalasPadam
    144. kalau cukur dulu pon menjadi ke sukma ?

      BalasPadam
    145. guna gula kasar ke halus heheheh .. ..tq

      BalasPadam
    146. Menjadi gk, msa blu dah stat kuar skt2 watlah petua ni, nti blu akan jrg n lama2 hilang, kalaupun tumbuh blk tak lebat mcm msa mula2.

      Kenalah guna gula kasar supaya masa gosok tu bulu akan tanggal sekali...

      BalasPadam
    147. bukan cukur buat makin lebat ke???

      BalasPadam
    148. Kalau cukur je pastu tak wat rawatan yg lain mmg blh lbh kasar bila tumbuh, biasanya 3 hari lps cukur dah tumbuh blk. Jadai msa blu tu tumbuh blk maknanya dlm msa 3 hari tu watlah petua ni hari2 shg perlu.

      BalasPadam
    149. lepas dah letak jus limau n gule tu, tggu smpai kering ye ?
      pastu gosok kan ?
      gosok pkai ape ?
      n lepas tu basuh balik ke or mcam mane ?

      BalasPadam
    150. law bdk2 umo 14 taun yg ade bulu cmtu ble try erk~~...plz reply

      BalasPadam
    151. Boleh...sebab ni bahan tradisional , takde kesan sampingan.

      BalasPadam
    152. cm ne ngan cara ke dua?cepat ke lambat ? which one is prefer?

      BalasPadam
    153. Dua2 berkesan, tapi mungkin cara pertama senang nak dapatkan bahan, cara k2 tu agak susah nak cari...ikut mana2 pun blh...

      BalasPadam
    154. rajin dan sabarnye sukma menjawab...saya tergelak smpi keluar air mata baca pertanyaan2 peserta2 yg excited... pd saya nak buat apa2 pun kenalah confident dan istiqamah... InsyaAllah...

      BalasPadam
    155. ops, lupa... mintak maaf pada semua yg bertanya kalo2 soklan anda telah menggeletek hati saya yek

      BalasPadam
    156. hm . kalo first tme tu . bulu msih kekal cm tu lh ? ataupn dya akan gugur sndiri ?

      BalasPadam
    157. hmm . first tme bt tu . bulu tu masih maintain ke ?? ataupn gugur sndri ?

      BalasPadam
    158. sukma, kalau bulu tu jadi ingrown hair cane pulak? cane nak bagi dia keluar dari kulit? sebab kalau di cabut bulu tu, nnt ia akan tumbuh sbg ingrown hair jugak. macamana nak selesaikan?tq

      BalasPadam
    159. petue ni dapat dari mane???

      BalasPadam
    160. saya da cuba

      BalasPadam
    161. sape2 yang da cube..berkesan x petue ????

      BalasPadam
    162. dah cuba so berkesan ke tidak...share la sama

      BalasPadam
    163. mcm nk cuba...tp was2 la plak..

      BalasPadam
    164. sukma, kalo jus tu simpan 2 atau 3 hari boleh kew?

      BalasPadam
    165. sy da letak jus limau kat bulu..tapi rasa gatal2 la..tak sesuai kew utk sy?

      BalasPadam
    166. Jus tu blh simpan beberapa hri dlm peti sejuk, kalau gatal sangat masa guna maknanya tak sesuailah tu...elok hentikan.

      BalasPadam
    167. berkesan....tp ade bintik merah....camne ek?

      BalasPadam
    168. brp jangka masa lama bulu2 tu akan tumbuh balik ek?harap2 yg tumbuh tu halus2 je....atau bila dah nmpk mcm nak tumbuh kita kene wat petua ni lagi?

      BalasPadam
    169. salam. saya nk tnya. kena guna air panas kea untuk larut kn gula? lpas tu, campur dgn jus limau nipis tu ehh? makna nya campuran tu akn jdi suam la kn?

      BalasPadam
    170. nak try...start 2day...^_^

      BalasPadam
    171. Elok ke petua ni digunakan untuk remaja 12 tahun? ia mengambil brapa masa bagi bulu roma tidak terlalu lebat? sebulan? please reply,sebab saye ade chearleading nanti tak nak lah saye jadi pemarhatian sebab bulu roma ni.Help! tq for the info. harap reply.

      BalasPadam
    172. Cara menggunakan kunyit dan kapur tu boleh digunakan untuk remaja 12 tahun, ianya selamat dan berkesan. Kalau bulu dah ada cukur dulu baru buat petua kunyit tu ( potong ibu kunyit, celup dalam kapur sirih sapukan kat tempat berbulu yang dah dicukur tadi buat selalu sampai bulu betul2 tak tumbuh.. ramuan ini akan membentutkan pertumbuhan bulu...tq

      BalasPadam
    173. sy baru guna petua ni tadi and hasilnya sangat memuaskan..hehe

      BalasPadam
    174. salam.. sye nk tnye.. kat kaki dan tgn sye ni bulu dye lebat.. lebih2 lagi dekat kaki.. nak cukur takut bulu tu tmbuh dgn lebat.. sampai kawan sye menegur bulu2 di kaki dan tgn sye ni.. camne ek? tq

      BalasPadam
    175. xkuning ke kulit guna kunyit??

      BalasPadam
    176. klau hilangkan bulu di badan mandi hadas/wajib kira tak sah ka ?

      BalasPadam
    177. berkesan ke ea?sebab dulu saya pernah buat rawatan di satu tempat nie, testimoni semua ckp ok, saya pun buat la dlm rm1000 lebih harga dia.dengan harapan berhasil tapi sampai sekarang bulu masih tumbuh dan buatkan saya jadi malu bila bercakap dgn org ramai.termasuk dengan kekasih saya.saya malu sgt2 sampai hilang keyakinan diri,dan masalah saya tidak cuma bulu di bibir tapi juga di dagu sperti janggut malah lebat kehitaman :( apa yg harus saya lakukan, saya da tk sanggup da hadapi,keyakinan diri saya pun terus hilang.selalu malu nak ckp2 dgn org,saya pening la

      BalasPadam
    178. nak gosok gune ape?

      BalasPadam
      Balasan
      1. Gosok gune tangan je..

        Padam
    179. kalau bulu tu dh memang lebat,boleh hilang ke?
      kite kene gosok limau tu lame2 ke?
      tq..

      BalasPadam
      Balasan
      1. Takyah lama2 sgt, tgu dulu kering skt pastu gosoklah sehingga gula tu gugur sume, nti blupun lama2 hilanglah..mesti selalu buat kalau sekali je takleh la...

        Padam
    180. Nak tanye...bulu tue akan hilang samapai akarnye ker???

      BalasPadam
    181. klo gne at muka bole ke?

      BalasPadam
    182. lepas kering tu kita nak buat ape???x sakit ke buat macam ni...

      BalasPadam
    183. biarkan kering pastu dia jadi melekit , time tu ke gosok2 kan tu ?

      BalasPadam
    184. sabarnya sukma jawab sume persoalan org yg eksited ni..
      pada yg eksited tu..silalah baca dari awal smpai abis..
      balik2 soalan yg sama..cian sukma..
      lepas dah baca..
      nak buat, buat..
      tak nak buat, jgn buat..

      kan sukma? hihi...

      BalasPadam
      Balasan
      1. Time kasih hu..hu..nangis ni...!

        Padam
    185. sy nak tanya .. cra 1st kat atas tu mcm kaedah wax ke ? sbb gula kan blh buatkan tekstur limau nipis 2 jadi melekit kat kulit ..

      BalasPadam
    186. kalau bulu kaki and bulu badan nak hilang secara terus ada krim untuknye...cuba search alibaba.com
      kat situ ada jual krim...itu...atau search permanent hair removal krim...mesti ada nye..selamat mencuba

      BalasPadam
    187. @Tanpa Nama Jan 14 2012,07:46 PM sy stuju dgn awk..

      entahnye..pada sesiapa yg brtanya tu cuba jgn tnya soalan yg sama..baca la post ni drpd awal..!huhu.. kesian sukma nk jawab bnde yg sama je.. aduiiyyaii..

      BalasPadam
    188. klau gune limau nipis+gula pasir utk hlangkan bulu ketiak dpt ke tak???saye dri sarawak,dimane nak cari kapur sireh ye,klau kat semenanjung,dkt mane ye ade kapur sireh???

      BalasPadam
    189. saye dh cube petua ni,tercabutlh jg bulu saye tu..tp kn,klu bulu tu x cabut sampai akarnye camne eh? saye takut bulu tu tumbuh lg lbt..btul ke?
      terime kasih...

      BalasPadam
    190. nnt bulu kaki yg tumbuh sikit2 tu perlu dicabut atau wat kaedah yg sama? nnt bulu kaki akan hilang trus ke?

      BalasPadam