Nufnang

Pengikut

Ahad, 24 April 2011

Perlukah mengungkit masa lalu?

Setiap manusia tentu saja mempunyai masa lalu. Dan masa lalu itu tidak semuanya indah dan bagus. Apalagi jika berkait dengan masa lalu pasangan (suami atau isteri) kita.

Tentu saja ada dari ceita masa lalu dia yang kita tak suka dan tak berkenan dihati kita untuk mengungkitnya. Bahkan mungkin sukar sekali untuk dilupakan yang kadang kala akan menmbayangi kehidupan seharian kita.

Macam mana caranya untuk kita berlapang dada dan menerima masa lalu pasangan ? Ada beberapa cara iaitu :

1. Melupakan masa lalu hitam pasangan sekiranya ada.

Mungkin sebelum bertemu dengan kekasih sejati anda mengalami beberapa hal yang menyakitkan. Menurut pengarang buku ' Divorce Busting' Michele Weiner-Davis, nasihat terburuk bagi pasangan yang baru berkahwin adalah terbuka terhadap semua hal yang terjadi di masa lalu mereka.


Beberapa hal mungkin lebih baik untuk di rahsiakan saja dan tidak usah diceritakan. Namun jika anda merupakan mangsa kekerasan fizikal, seksual atau emosi dimasa lalu, anda harus memberitahu pasangan dengan harapan dia dapat membantu anda mengatasi semua kekecewaan tersebut.

2. Hapuskan masalah masa lalu yang menghalang hubungan anda berdua.

Jujurlah dengan pasangan mengenai masa lalu baik dari segi sikap, bekas teman lelaki atau wanita, ataupun hal lainnya. Tetapi yakinkanlah pasangan anda bahwa ia juga harus menerima segala kesalahan yang telah anda buat pada masa lalu dan melupakannya.

Jika anda secara tak sengaja mengatakan betapa hebatnya bekas teman lelaki atau wanita anda, segera menutupinya dengan mengatakan bahwa dia lebih hebat dari bekas teman lelaki atau wanita yang lalu kerana itulah anda memilihnya untuk menjadi pasangan seumur hidup.

3. Masa lalu adalah pelajaran untuk masa kini.

Jika anda sudah terbawa emosi dalam mengutarakan masa lalu, mungkin saja anda akan membandingkan keadaan sekarang dengan masa lalu yang lebih baik dari keadaan sekarang.

Jadi bila anda menceritakan perihal masa lalu, lebih baik pertimbangkan dulu apakah mengetahui hal tersebut akan membuatkan hubungan lebih baik atau sebaliknya.

4. Bersyukurlah atas kehidupan anda masa kini.

Beberapa orang sering merasa tidak bersyukur atau kurang bersyukur atas keadaan waktu ini. Orang kadangkala lebih suka menceritakan keadaan yang buruk dimasa lalu bersama bekas teman lelaki atau wanitanya daripada menceritakan betapa bahagianya hidupnya saat ini.

Jadi fokuslah pada keadaan waktu ini sehingga anda dapat melihat semua kelebihan pasangan anda sekarang dan betapa beruntungnya anda dapat memiliki pasangan anda yang mendampingi anda saat ini.

Jika menceritakan masa lalu akan dapat meningkatkan kualiti cinta anda berdua, ceritakanlah. Tetapi jika sebaliknya lebih baik jangan ceritakan kepada pasangan anda. Biarlah masa lalu anda menjadi rahsia anda sahaja. Dan binalah hubungan yang berkekalan dengan pasangan anda sekarang yang telah menjadi penghuni hati anda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 ulasan:

  1. Ramai yg takleh nak lupa pakwe or makwe lama....

    BalasPadam
  2. Yang dah lepas tu biarlah berlalu...hadapi hidup yang sedang dijalani dengan tenang n bersyukur atas segala yang kita miliki saat ini.

    Kekasih lama belum tentu lebih baik daripada pasangan yang telah bersama susah n senang...

    Betol tak?...

    BalasPadam
  3. barang yang lepas usah di kenang

    BalasPadam